مراقب-«اشک-مریم»-باشید

مراقب «اشک مریم» باشید / شرکت دیوار سبز

در آستانه فصل بهار یکی از نگرانی‌های بخش گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست گونه لاله‌های واژگون یا اشک مریم است.

مریم مغانلو رئیس گروه گیاهی دفتر ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت لاله‌های واژگون دامنه های زاگرس و با تاکید بر اینکه یکی از گونه‌های گیاهی حائز اهمیت در کشور ما لاله واژگون است، گفت: متأسفانه به دلیل سودجویی برخی افراد مشاهده می‌شود که در اوایل بهار و همزمان با سال جدید، تعداد زیادی از لاله‌های واژگون به‌صورت شاخه بریده و در بعضی اوقات گیاه به طور کامل از پایه کنده می‌شود و همراه پیاز آن در سطح معابر شهری به فروش می‌رسد. این کار باعث می‌شود جمعیت این گونه در مناطق رویشگاهی آن با تهدید جدی روبرو شود.

وی با این توضیح که لاله واژگون با نام علمی .Fritillaria imperialis L شناخته می‌شود، گفت: از زیباترین گونه‌های جنس Fritillaria است که از اواخر اسفندماه و در فروردین و اردیبهشت تحت تأثیر دمای هوا به گل می‌نشیند و در میان لاله‌های ایران، لاله واژگون که به نام‌های لاله سرنگون و اشک مریم نیز شناخته شده است از شهرت و زیبایی منحصربفردی برخوردار است.

رئیس گروه گیاهی دفتر ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: همه ساله عده‌ای برای تماشای لاله‌های واژگون؛ این جلوه طبیعی کم نظیر، راهی دامنه‌های زاگرس می‌شوند. این گل سازگاری زیادی با دامنه‌های سنگلاخی و صخره‌ای دارد و متأسفانه چرای دام، تخریب زیستگاه برای ایجاد اراضی کشاورزی و برداشت مستقیم این گیاه برای خرید و فروش مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده این گیاه است.

مغانلو ادامه داد: به منظور حفظ لاله واژگون، رویشگاه اصلی این گونه گیاهی در استان چهار محال و بختیاری به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی شده است که جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می‌آید و هرگونه بهره‌برداری از این گونه ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

رئیس گروه گیاهی دفتر ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست در پایان تأکید کرد: از هموطنان می‌خواهم که با توجه به اینکه طبیعت‌گردی در تمام دنیا آداب خاص خود را دارد و نباید سبب کوچکترین لطمه‌ای به محیط زیست شود، هنگام مراجعه به مناطق رویشی لاله‌های واژگون از جمع‌آوری و آسیب به آن‌ها خودداری کنند و در امر حفاظت از این گونه گیاهی همچنین سایر گونه‌های گیاهی ارزشمند کشور – که گنجینه طبیعی و سرمایه ژنتیک این مرز و بوم محسوب می شوند – کوشا باشند.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *