گیاه-مارانتا

گیاه دیوار سبز: گیاه مارانتا / شرکت دیوار سبز

مارانتا از گیاهان همیشه سبز دائمی است. گیاهی مناسب برای کاشت گروهی است و مقایسه جالبی در رنگ به‌وجود می آورد و کاشت آن به صورت آویز بسیار پرطرفدار است. همه این ویژگیها، مارانتا را برای کاشت در دیوار و بام سبز بسیار مناسب می‌کند.

 

شرایط نگهداری مارانتا

نور:
محیطی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب می‌خواهد، به‌خصوص در تابستان مکانی با سایه بیشتر را ترجیح می‌دهد. نور مستقیم آفتاب موجب کدر شدن رنگهای برگ و حتی سوختن برگها می‌شود. نور شدید محیط (شرایطی به‌جز نور مستقیم آفتاب) هم موجب پریدگی رنگ برگها می‌شود. کمبود نور نیز یکی از عوامل عدم باز شدن برگهای جوان این گیاه است که در این صورت باید گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کرد.

 

دمای مورد نیاز مارانتا:

این گیاه در دمای ۱۶ تا ۳٠ درجه سانتیگراد رشد می‌کند، اما بهترین محدوده حرارتی برای آن ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. سردی هوا موجب پیچیدن و پژمردگی برگها می‌شود.

 

آبیاری مناسب مارانتا:      

رطوبت دوست و در طی روزهای گرم گیاه نیاز به آبیاری خوب و بستر خاک مرطوب گلدان را دارد ولی نه به صورتی که غرقاب شود. آبیاری بیش از اندازه این گیاه موجب خمیدگی برگهای گیاه و ایجاد زخمهایی قهوه‌ای رنگ بر روی برگسار می‌شود و امکان دارد مشکل پوسیدگی ساقه و برخی از بیماریهای قارچی پیش آید. اگر نگران آبیاری بیش از اندازه این گیاه هستید، صبر کنید تا سطح خاک گلدان تا حدودی و البته نه تمامی آن، خشک شود و سپس گیاه را آب دهید.

نکته:

  • سوختن و قهوه ای شدن نوک برگها نشانه کمبود رطوبت در روزهای گرم و خشک است.
  • ادامه تشنگی گیاه می‌تواند موجب پیچیدن و پژمردن برگها گیاه شود به طوری که در نهایت برگها خم می‌شوند و می‌ریزند.
  • در تابستان روزانه غبارپاشی کنید و حالت جزیره را حتما ایجاد کنید.

 

کووددهی مورد نیاز مارانتا:

کود کامل  با نسبت دو به هزار هر ۱۵ روز یکبار به جز فصول سرد تقریبا جوابگوی تمامی نیازهای کوددهی این گیاه است.

 

خاک مناسب  مارانتا:

خاک این گیاه تا حدودی باید حالت اسیدی داشته باشد و از زهکش خوبی نیز برخوردار باشد. دو قسمت پیت‌ماس و یک قسمت شن یا پرلایت محیط خوبی برای رشد این گیاه ایجاد می‌کند.

 

تعویض گلدان مارانتا:

گلدان را زمانی عوض کنید که حجم برگسار نسبت به حجم گلدان بسیار بیشتر شده است. این گیاه تعویضهای پی در پی را دوست ندارد. اگر گیاه شما رشدی کند داشته است لازم نیست تا گلدان آن را عوض کنید. با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض نمایید، مواظب باشید خاک را زیاد از اندازه فشار ندهید.

 

تمیز نمودن برگهای مارانتا:

غبارپاشی، برگهای گیاه را تمیز می‌نماید. در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز می‌توانید استفاده نمایید، از مواد براق کننده به هیچ عنوان استفاده نکنید.

 

هرس مارانتا:

مارنتا به هرس خاصی نیاز ندارد مگر قطع برگهای مسن و خشکیده آن به منظور تحریک تولید و رشد برگهای جوان.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *