از-تنوع-زیستی-چه-می‌دانیم؟

از تنوع زیستی چه می‌دانیم؟ / شرکت دیوار سبز

وقتی انسان‌ تعادل طبیعت را به هم می‌زند

 

موضوع روز جهانی تنوع زیستی در سال ۲۰۱۹ «تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامتی ما » شده است. هدف از انتخاب موضوع امسال روز جهانی تنوع زیستی تمرکز بر روی حفظ تنوع زیستی به عنوان پایه‌ای برای حفظ تنوع غذایی و در نتیجه حفظ سلامتی انسان است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گروه دیوار سبز وی‌آی‌پی؛  بیست و دوم ماه مه (MAY) مصادف با اول خردادماه از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی تنوع زیستی نام گرفته است.

موضوع روز جهانی تنوع زیستی در سال ۲۰۱۹ «تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامتی ما   » شده است. هدف از انتخاب موضوع امسال روز جهانی تنوع زیستی تمرکز بر روی حفظ تنوع زیستی به عنوان پایه‌ای برای حفظ تنوع غذایی و در نتیجه حفظ سلامتی انسان است.

در واقع هدف این است که مردم و دولت‌ها آگاه شوند و بدانند که زنجیره غذایی، تغذیه سالم و در نتیجه سلامت ما به تنوع زیستی و اکوسیستم‌های سالم وابسته است.

از بین رفتن تنوع مواد غذایی و عدم دسترسی به رژیم غذایی متنوع با بیماری‌ها و عوامل تهدید کننده سلامت مانند دیابت، چاقی و سوء تغذیه ارتباط مستقیم دارد.

از طرفی با توجه به وضیعت نابسمان منابع تولید نظیر آب، خاک و انرژی راه‌کاری جز حرکت به سمت کشاورزی حفاظتی و پایدار وجود ندارد. هدیه طبیعت به سیاره ما میلیون‌ها گونه است که می‌شناسیم و بسیاری گونه‌های دیگر که هنوز کشف نشده‌اند.

متأسفانه انسان‌ها به طور غیرقابل برگشتی تعادل طبیعت را به هم زده‌اند و در نتیجه جهان با بیشترین میزان انقراض مواجه است. تخریب بی‌سابقه زمین و کاهش سریع جمعیت گیاهان و حیوانات اهلی به طور مستقیم با فعالیت‌های انسان مرتبط است.

تغییرات آب و هوایی، جنگل زدایی، از دست دادن زیستگاه، قاچاق و شکار، کشاورزی نامناسب، آلودگی و آفت کش ها از جمله آنهاست.

برابر اعلام شورای جهانی تنوع زیستی متاسفانه یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض می باشند.

البته خبر نسبتا خوب این است که روند انقراض هنوز هم می تواند کند شود و جمعیت بسیاری از گونه‌های کاهش یافته، در معرض تهدید و در معرض خطر ما هنوز هم می‌توانند بهبود پیدا کند، اگر هم اکنون برای ایجاد یک جنبش متحد جهانی از مصرف کنندگان، رای دهندگان، معلمان، جامعه دانشگاهی، رهبران مذهبی و دانشمندان درخواست اقدام فوری کنیم تا این اهداف را تحقق بخشند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *