زنان،-نگهبانان-سبز-محیط-زیست

زنان، نگهبانان سبز محیط زیست / شرکت دیوار سبز

جشنواره‌ای یک روزه با محوریت مشاغل زنان و نوآوری های زیست محیطی و مشاغل سبز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی گروه دیوار سبز وی‌ای‌پی به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ توسعه بی رویه، زنگ خطر تخریب محیط زیست را به صدا در آورده است؛ براین اساس گرایش به سمت مشاغل سبز و اجرای آنها توسط زنان می‌تواند در کاهش این تخریب تاثیرگذار باشد.

حفاظت از محیط زیست اولویت نخست جهان در قرن حاضر است و رشد جمعیت، افزایش تقاضا و مصرف مواد اولیه باعث خسارت جبران ناپذیری به محیط شده است بر این اساس جهان به فکر کاهش این خسارات با هدف حفظ محیط زیست افتاد که در این مسیر سعی می کند از تمام ظرفیت ها استفاده کند.
در این میان یکی از ظرفیت ها، زنان و توانایی آنها در حفظ محیط زیست است، در واقع نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند اما نقش آنان در توسعه، پیشرفت جوامع و حفظ محیط زیست بسیار بیشتر از این سهم است، دامان مادر اولین مدرسه ای است که هر کودک در آن با خوب و بد زندگی آشنا می شود بنابراین سرمایه گذاری بر روی آن قطعا بسیار مفید خواهد بود.
زنان همواره ارتباط نزدیکی با محیط‌ زیست دارند و به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آن بهره ‌مند می ‌شوند، مثلا نحوه رفتار زنان در منزل با زباله می تواند پایه گذار شکل گیری فرهنگ کودک در راستای نحوه برخورد با پسماندها باشد پس زنان می ‌توانند مسیر بسیاری از رفتارهای پرخطر علیه محیط‌ زیست را تغییر دهند.
بر این اساس جشنواره ای یک روزه با محوریت مشاغل زنان و نوآوری های زیست محیطی و مشاغل سبز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که از رنگ و بوی زیست محیطی مطلوبی برخوردار بود.
غرفه های رنگارنگ حاوی انواع صنایع دستی تهیه شده از اقلام بازیافتی، محصولاتی که با نمد و انواع بافت تهیه شده اند، انواع محصولات ارگانیک خوراکی و تعداد زیادی از عروسک های اقوام مختلف که تمام کار دست زنان روستایی است، چشم نوازی می کند.
وقتی وارد ورودی سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست می شوی رنگ و بوی دیگری دارد سرشار از رنگ و زندگی است زیرا زنان کارآفرین بسیاری اقدام به ارائه دستاوردهای سبز خود کرده اند که با نگاهی گذرا ذوق و شوق زندگی را در آنها می بینی شوقی که با حفظ محیط زیست و مشاغل سبز و پایدار همراه است.

گلدان به جای شاخه گل

الهام رجبلو مسئول موسسه نیکوکاری طعم کار که در این جشنواره حضور دارد گفت: این موسسه با هدف ایجاد شغل برای زنان هم راستا با حفظ محیط زیست شکل گرفته است و بیشتر کارها نیز با محوریت مشاغل سبز انجام می شود.
وی افزود: در این مسیر به زنان آموزش می دهیم چگونه از مهارت های خود برای ایجاد شغل استفاده کنند و در کنار آن محیط زیست را نیز حفظ کنند، به عنوان مثال به آنان اموزش می دهیم که در منازل خود سبزی خشک کنند و ما برای آنها می فروشیم.
وی ادامه داد : همچنین مدتی است پویش گلدان به جای شاخه گل بریده را آغاز کردیم تا به جای دسته یا شاخه گل از گلدان استفاده کنند زیرا در این حالت ماندگاری گل زیاد می شود بر این اساس در موسسه نیکوکاری طعم کار که خیریه است گلخانه ای احداث کردیم تا خانواده ها بتوانند این کار را ادامه دهند.
رجبلو گفت: این موسسه فعالیت خود را از سال 81 آغاز کرد و دو سال است که با رویکرد کارآفرینی فعالیت می ‌کنیم، در ابتدا 75 خانواده عضو بودند بعد از آنکه توانمند شدن از مجموعه جدا شدند و مستقل فعالیت می کنند اکنون به 30 خانواده رسیده ایم که آنها هم بعد از توانمند شدن مستقل می شوند و ما اعضای جدید خواهیم گرفت.
وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم تا عزت نفس زنان حفظ شود افزود: تمام فعالیت های ما در این موسسه در راستای حفظ محیط زیست است.

محصولات ارگانیک یکی از پایه های محکم محیط زیست

لادن امینی مدیر عامل مجموعه پاک گیاه ارگانیک نیز گفت: تمام فعالیت ها و محصولات این مجموعه ارگانیک است و حدود 5 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است،هدف ما اصلاح سبک زندگی و تولید گیاهان دارویی به صورت تخصصی و ارگانیک است.
وی افزود: مثلا اگر فردی بیمار شد و پزشک نوع بیماری را تشخیص داد، آگاهی فرد به حدی باشد که بتواند بر مبنای آن راه درمان خود را انتخاب کنند، اینکه گیاه درمانی یا راه داروهای شیمیایی و یا ماساژ را در پیش بگیرد.
وی تاکید کرد: در واقع افراد جامعه مطلع باشند که می توانند راه های درمانی مختلفی را انتخاب کنند و هیچ کدام از این روش ها مقابل هم نیستند بلکه هرکدام جایگاه خودشان را دارند، در واقع تلاش می کنیم تا با گیاهان ارگانیک بیماری ها را درمان کنیم.
امینی با اشاره به اینکه از هر 20 نفر در این مجموعه 18 نفر زن هستند گفت: بیشترین درصد فعالیت در این مجموعه مختص زنان است و فقط برخی کارهای سنگین مانند بیل زدن باغچه ها بر عهده مردان است ؛ همچنین از بذر تا محصول نهایی شامل روند کاشت، داشت و برداشت کاملا ارگانیک است زیرا حتی کود و سموم مورد نیاز را نیز به صورت ارگانیک تهیه می کنیم.
وی تاکید کرد: یکی از پایه های محکم ارگانیک محیط زیست است وقتی محصولی ارگانیک کشت می شود از آلوده شدن آب و خاک جلوگیری خواهد شد، در واقع با این کار به اکوسیستم هیچ ضربه ای وارد نمی کنیم بنابراین وقتی کودهای شیمیایی داخل خاک نمی ریزیم کارخانه عظیمی که داخل خاک است و بر اساس آن انواع قارچ ها، باکتری ها، حلزون ها و کرم ها که برای ما شبانه روز رایگان مشغول تولید خاک هستند، به آنها آسیب نمی رسانیم.
وی با بیان اینکه در منطقه ساوه مشغول به کار هستیم گفت: در مزرعه این مجموعه 13 نفر مشغول به کار هستند که بیشتر آنان را زنان تشکیل می دهند.

دور ریزها را کم کنیم 

همچنین زهرا مشهدی آموزشگر آموزشکده بازیافت منطقه یک شهرداری تهران گفت: با استفاده از مواد دور ریز وسایل کاربردی تهیه می کنیم، به عنوان مثال با در بطری های نوشابه سبدی درست کردیم که کاربردی است یا با قوطی های تن جا شمعی تهیه می کنیم.
وی افزود: فایده این کار حفظ محیط زیست است چون هر چقدر کمتر مواد را دور ریز داشته باشیم باعث می شود از مواد عالی و معدنی کمتری استفاده شودو در نتیجه محیط زیست حفظ شود.
مشهدی ادامه داد: این موضوع را در مدارس به ویژه ابتدایی آموزش می دهیم چون کودکان آموزش پذیرتر هستند و افراد در سنین پایین تر راحت تر یاد می گیرند و بهتر گوش می دهند و بهتر می توان آنها را اهمیت حفظ محیط زیست آشنا کرد، البته این آموزش را در ادارات، بانک ها، واحدهای تجاری و مسکونی نیز ارائه می دهیم که در درجه اول تفکیک را از مبدا انجام دهند تا راحت تر بازیافت صورت گیرد.

نگاهبانان جلگه میناب

شیما حاجی حسینی عضو مجموعه ای از میناب است که در تلاشند کیسه های پارچه ای را جایگزین کیسه های پلاستیکی کنند، وی گفت: از یک سال پیش این دغدغه را داشتیم که چگونه می توانیم جایگزینی برای کیسه های پلاستیکی داشته باشیم و به مردم یاد بدهیم چگونه کمتر از این کیسه ها استفاده کنند.
وی افزود: بعد از انجام یک سری تحقیقات متوجه شدیم که روستاهای زیادی مخصوصا زنان آن روستا بیکار هستند از این رو به فکر تهیه کیسه های پارچه ای توسط زنان روستایی بیکار و بد سرپرست افتادیم.
وی اظهارداشت: اینگونه شد که مسیر ایجاد شغل برای زنان روستایی با رویکرد حفظ محیط زیست و اشاعه فرهنگ جنوب کشور فراهم شد و انجمن ‘ نجم یار ‘ که مخفف ‘ نگاهبانان جلگه میناب ‘ است با هدف حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال پایدار شکل گرفت و تاکنون برای 12 نفر از زنان این بخش شغل ایجاد کرده است.
حسینی گفت: همچنین بر روی مبحث تفکیک زباله از مبدا اصرار داریم و اینکه چگونه می شود زندگی بدون پسماند داشت از این رو تلاش می کنیم در این زمینه ها برای کودکان دوره های آموزشی داشته باشیم.

احیای میراث فرهنگی همراه با حفظ محیط زیست 

افسانه احسانی مدیر عامل موسسه آوای طبیعت پایدار به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این موسسه در دو زمینه آموزش طبیعت گردی، ایرانگردی و جهانگردی و احیای میراث فرهنگی و سنتی ایران از جمله صنایع دستی فعالیت می کند.
وی درباره احیای میراث فرهنگی و سنتی ایران توضیح داد: در این راستا تلاش کردیم تا میراث فرهنگی قدیمی مناطق مختلف که پیشینه تاریخی دارند را شناسایی و احیا کنیم تا بر اساس آن اشتغالی سبز برای زنان روستایی ایجاد شود.
وی افزود: به عنوان مثال عروسک های قدیمی زیادی در بقچه های مادربزرگ های ما وجود داشتند که اکنون به فراموش شدند، مثلا عروسک گلنار مخصوص شمال خراسان، جلی مخصوص ابرکوه یزد، لیلی بازبازک یکی از قدیمی ترین عروسک های ایرانی که شناسامنه دار است مخصوص مناطق لر نشین است که هر کدام از آنها یک فلسفه و داستانی دارند و یک تاریخ واقعی پشتشان است.
احسانی ادامه داد: بر این اساس تلاش کردیم تا با ساخت این عروسک ها هم فرهنگ یک منطقه را احیا کنیم و هم اینکه زنان شاغل شوند، ساخت تمام این عروسک ها نیز کاملا محیط زیستی و هماهنگ با طبیعت است و اگر از بین بروند یا پاره شوند چون با مواد طبیعی مانند ارزن و پارچه تهیه شده اند دوباره به طبیعت بر می گردند.
وی گفت: خیلی از این عروسک ها در راستای اجرای پروژه های محیط زیستی احیا شدند، مثلا عروسک منطقه اردبلیک قزوین به این جهت احیا شد که مردم آن منطقه قبل از احیای آن از گیاهان دارویی آن منطقه برداشت می کردند به حدی برداشت زیاد شده بود که محیط زیست آن آسیب شدید دید که با احیای این میراث فرهنگی فراموش شده دوباره محیط زیست منطقه به پویایی قبلی خود برگشته است و هم اینکه درآمد پایداری برای مردم آن محله به ویژه زنان شکل گرفته است.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *