سوسن-چشم-سیاه

سوسن چشم سیاه / شرکت دیوار سبز

گلبرگ‌های درخشان سوسن چشم سیاه که از مرکز سیاه رنگ آن بیرون زده‌اند، دلیل نامگذاری این گیاه به این اسم هستند. وقتی سوسن چشم سیاه را در باغچه یا تراس خود می‌کارید، گلی چند ساله دارید که از تابستان تا اوایل پاییز مداوم و پشت سر هم گل می‌دهد.

این گیاه در زمانی که گل دارد، بسته به گونه آن، ارتفاعی در حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر پیدا می‌کند

شرایط رشد

نور

کوکب کوهی را در مکانی با آفتاب کامل و مستقیم، یا در مکانی با اندکی سایه بکارید. این گیاه معمولا به عنوان گیاهی حاشیه‌ای کاشته می شود.

آبیاری

این گیاهان چند ساله بعد از اینکه در خاک یا گلدان مستقر شدند و به شرایط عادت کردند نسبت به بی‌آبی مقاوم خواهند بود و شرایط خشک را به خوبی تحمل می‌کنند، اما بهترین رشد را در شرایطی دارند که به خوبی آبیاری شوند و در بین دو آبیاری خاکشان خشک شود. بهتر است در گرمای تابستان کمی بیشتر به گیاه آب داده شود.
خاک

خاک سوسن چشم سیاه باید تقریبا غنی باشد. این گیاه در خاکی سست و شل بیشتر از مکانی با خاک سفت و رسی گسترش پیدا می‌کند. البته اگر ترجیح می‌دهید گیاه در باغچه یا گلدانش پیشروی نکند و جای بقیه گیاهان را نگیرد، بهتر است آن را در خاکی رسی بکارید.

تکثیر
یکی از بهترین روش‌های تکثیر این گیاه تقسیم بوته است. با این روش هم گیاه را تکثیر می‌کنید و هم به جوان ماندن آن کمک می‌کنید.
برای تکثیر به روش تقسیم بوته، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. در این زمان اگر سوسن را در گلدان کاشته اید، اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به ۲ یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید. اگر سوسن‌تان را در باغچه کاشته اید چند روز به آن آب ندهید تا گیا به راحتی از خاک خارج شود. به کمک بیلچه سوسن را از خاک درآورید و خاک اطراف ریشه‌ها را کمی جدا کنید، گیاه را تقسیم کنید و آن را در قسمت دیگری از باغچه بکارید.

تعویض گلدان

اگر گیاه را در گلدان کاشته اید، زمانی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید تا گیاه از آن خارج شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جداکنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

بیماری
سوسن چشم سیاه نسبت به بیماری سفیدک پودری حساس است پس برای اینکه از آلوده شدن و بیمار شدن گیاهان‌تان جلوگیری کنید سوسن چشم سیاه‌تان را هرس کنید. یکی از عوامل مبتلا شدن گیاه به بیماری سفیدک پودری، رطوبت طولانی مدت است پس با جمع آوری شاخسار مرده و هرس گل‌های خشک شده، گردش هوا بین شاخسار گیاه را بهبود ببخشید و مانع از تجمع رطوبت در بین ساختار سوسن شوید. اگر گیاه‌تان به سفیدک پودری مبتلا شده به وسیله قارچ کش آن را سم پاشی کنید. سوسن چشم سیاه از هرس نوک شاخه و گل‌ها هم لذت می‌برد و باعث طولانی شدن دوره گلدهی و بیشتر شدن گل‌هایش می‌شود.

برچسب‌ها: بدون برچسب

3 پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *