2930570

۱۲۶ میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور در معرض فرسایش آبی قرار دارد / شرکت دیوار سبز

هوشنگ جزی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری استان سمنان در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه ۱۲۶ میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور در معرض فرسایش آبی قرار دارد، ابراز داشت: این موضوع می‌تواند تهدیدی برای طبیعت ایران تلقی شود ازاین‌رو این مهم می‌طلبد تا برای جلوگیری از این فاجعه در این زمینه مطالعات بنیادین صورت گیرد و برای حل آن‌ها راهکارهای مناسب اتخاذ شود.

وی بابیان اینکه مطالعه تفصیلی اجرای طرح‌های آبخیزداری  در ۲۶ میلیون هکتار از عرصه ملی کشور در دست اقدام است، اضافه کرد: با توجه به اینکه این طرح‌ها می‌تواند در کنترل سیلاب و هدر رفت آب موثر باشند بنابراین اعتبارات آن‌ها نیز تخصیص داده‌شده است.

انجام مطالعات در ۲۶ میلیون هکتار اراضی

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بابیان اینکه از میزان ۲۶ میلیون هکتار مطالعه تفصیلی ۱۱ هکتار آن کاملا اجرایی شده است، ابراز داشت: از این میزان ۱۵ میلیون هکتار دیگر در دست اجرا قرار دارد و مابقی در صورت تامین اعتبارات لازم به سرانجام خواهد رسید.

جزی بابیان اینکه حفاظت از طبیعت نیازمند اعتبارات و همراهی دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: یک هزار و ۳۰۰ طرح آبخیزداری در ۶۴۲ حوزه آبخیز کشور در دستور کار قرار دارد که با تامین اعتبار چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی انجام خواهد شد.

وی بابیان اینکه ۴۲ نوع عملیات مکانیکی و بیو مکانیکی شامل احداث بند خاکی، بند سیلاب و رسوب‌گیر، کنترل فرسایش و غیره برای کشور پیش‌بینی‌شده است، اضافه کرد: این اقدامات در سطح ۷۸۰ هزار هکتار از اراضی آبخیزداری کشور اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *