آفرود-در-جنگل-گلستان

تورهای آفرود در گلستان جولان می‌دهند / شرکت دیوار سبز

به گزارش روابط عمومی گروه دیوار سبز وی‌آی‌پی به نقل از خبرگزاری مهر؛ بازار داغ سو استفاده کنندگان از گردشگری موجب جولان تورهای آفرود در گلستان شده تا طبیعت استان زیر چرخ خودروهای دو دیفرانسیل له شود. این روزها بازار تورهای آفرود داغ بوده و استان گلستان با طبیعتی بکر به مقصد هیجان انگیزی برای آفرودسواران تبدیل شده است.

در این میان برخی فرصت طلبان هم با سو استفاده از نام آفرود و گردشگری به محیط زیست و منابع طبیعی گلستان آسیب می‌زنند، برگزار کنندگان تورهایی که بدون اطلاع و حتی مجوز از دستگاه‌های نظارتی خودروهای دو دیفرانسیل خود را وارد عرصه‌های زیست محیطی استان کرده تا به قیمت آسیب زدن به آن هیجان بیشتری را تجربه کنند.

۶۰ درصد تورهای آفرود در گلستان غیر بومی هستند

دبیر هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری گلستان معتقد است آژانس‌های برگزار کننده تورهای آفرود در استان اکثرا غیر مجاز هستند و از شهرهای دیگر می‌آیند.

مرتضی عباسی می‌گوید: ۶۰ درصد تورهای آفرود در استان مربوط به آژانس‌های غیر بومی است که اکثرا از استان‌های تهران، البرز و سمنان به گلستان می‌آیند و از منابع آن استفاده می‌کنند بدون اینکه سودی عاید استان شود.

وی ادامه می‌دهد: شرایط به گونه‌ای شده که هر فردی با تهیه خودروی دو دیفرانسیل بدون آنکه اطلاعی از چالش‌ها و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشد اقدام به برگزاری تور آفرود می‌کند و ۱۵۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان هم از هر مسافر می‌گیرند و در نهایت دردسر آن برای هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری است.

عباسی با بیان اینکه چالش اصلی ما در کنار آسیب زدن به محیط زیست و منابع طبیعی خودرویی است که این آژانس‌ها برای تورهای آفرود انتخاب می‌کنند، می‌گوید: این آژانس‌ها در هر صورت مجوز می‌گیرند و سپس با عنوان «آفرود هیجان انگیز» تبلیغ می‌کنند اما بدون اینکه آموزشی دیده باشند و خودروی آنها برای آفرود استاندارد باشد مسافران را به این تورها می‌برند.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه چندی پیش یکی از همین خودروها در منطقه جهان نما واژگون شد و چند نفر آسیب دیدند که در نهایت آژانس جوابگوی حوادث نبوده و اینجا خاطره بد از اسم آفرود می‌ماند و پیکان اتهامات هم به سمت هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری می‌چرخد.

 

بی تفاوتی دستگاه‌های نظارتی گلستان به برگزاری تورهای آفرود غیرمجاز

دبیر هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری گلستان با بیان اینکه این هیئت دارای کمیته سافاری و آفرود است، می‌گوید: فعالیت‌های گردشگری ورزشی به طور قانونی زیر نظر کمیته گردشگری ورزشی هیئت همگانی است که ما با آنها تفاهم نامه داریم و با چند آژانس مذاکره کرده‌ایم که برای برگزاری تور آفرود با هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری مکاتبه کنند تا با اخذ مجوز، خودروی استاندارد آفرود در اختیار آنها قرار دهیم.

عباسی اضافه می‌کند: راننده‌های آفرود هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان گلستان آموزش دیده‌ و قابل اعتماد هستند که کارت عضویت دارند و ما هم قبل از برگزاری برنامه با محیط زیست و منابع طبیعی مکاتبه می‌کنیم تا برای رفت و آمد از مسیرها راهنمایی بگیریم.

وی عنوان می‌کند که دستگاه‌های نظارتی استان نسبت به برگزاری تورهای آفرود غیرمجاز در گلستان بی تفاوت هستند و می‌گوید: بارها دیده شده که حدود ۵۰ خودرو در قالب تور آفرود وارد منطقه جهان نما می‌شوند و هیچ کسی نیست به آنها بگوید کجا می‌روید.

 

لزوم نظارت بیشتر معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گلستان

نظارت نکردن بر فعالیت تورهای آفرود در گلستان موضوعی است که رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان هم به آن اشاره می‌کند.

یحیی جلالی فر می‌گوید: گلستان به دلیل داشتن طبیعت بکر و جذاب و کمبود نظارت، مورد توجه آژانس‌های برگزار کننده تورهای آفرود قرار گرفته و این آژانس‌ها با مجوز به گلستان می‌آیند اما آسیب‌های زیادی به محیط زیست و متابع طبیعی استان وارد می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از این تورها فقط از نام آفرود سو استفاده می‌کنند در حالی که خودرو و راننده آفرودی وجود ندارد و با سیستم‌های صوتی خود به طبیعت بکر استان صدمه می‌زنند، آنها نمی‌دانند چه قدر به طبیعت آسیب می‌زند و فقط به دنبال ایجاد هیجان هستند.

جلالی فر آفرود را ورزشی می‌داند که برای آن مسیر تعبیه شده و می‌گوید: نمی‌توان این ورزش را از گردشگران و مسافران گرفت اما می‌توان آسیب‌ها را به حداقل رساند و نیاز است تا معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان نظارت بیشتری روی این موضوع داشته باشد.

وی یادآور می‌شود: اداره کل محیط زیست استان حساسیت بیشتری نسبت به اداره کل میراث فرهنگی دارد و معاونت گردشگری وظیفه دارد تا نظارت بیشتری روی تورهای آفرود داشته باشد.

 

گزارشی تحت عنوان تور آفرود غیر مجاز نداشته‌ایم

اما معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان عنوان می‌کند که ما فقط بر تورها نظارت می‌کنیم و بر آنهایی که خارج از قالب تور هستند نمی‌توانیم نظارت کنیم.

احمد تجری می‌گوید: اگر این تورها وارد مناطق حفاظت شده محیط زیست شوند به طور مشخص اداره محیط زیست باید بر آنها نظارت کند و نظارت خارج از آن بر عهده ماست.

وی ادامه می‌دهد: تا کنون گزارشی تحت عنوان تور آفرود غیر مجاز نداشته‌ایم و اگر در جریان قرار بگیریم حتما به این موضوع ورود خواهیم کرد.

در جریان برگزاری تورهای گردشگری در گلستان هستیم و هر زمان که گزارشی به دست ما رسیده از ورود آنها به مناطق حفاظت شده جلوگیری کردیم و آنها هم مسیر خود را تغییر دادند

 

از ورود تورهای گردشگری به مناطق حفاظت شده جلوگیری کرده‌ایم

ورود به مناطق حفاظت شده محیط زیست به استثنای جاده‌های عمومی ممنوع است. امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان این مطلب به خبرنگار مهر می‌گوید: تورهای گردشگری در قالب‌های مختلف برای تردد در جاده‌های عمومی نیاز به مجوز ندارند اما نمی‌توانند وارد مناطق حفاظت شده شوند.

وی ادامه می‌دهد: در جریان برگزاری تورهای گردشگری در گلستان هستیم و هر زمان که گزارشی به دست ما رسیده از ورود آنها به مناطق حفاظت شده جلوگیری کردیم و آنها هم مسیر خود را تغییر دادند.

وی اضافه می‌کند: تا کنون اتفاقی رخ نداده و هر زمان که شاهد ورود تورهای گردشگری به مناطق حفاظت شده باشیم برخورد خواهیم کرد.

با توجه به رونق تورهای آفرود در کشور و گلستان که به عنوان یک ورزش رسمی ثبت شده نمی‌توان از برگزاری آن جلوگیری کرد، اما نیاز است دستگاه‌های نظارتی استان تعامل بیشتری با هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری و کمیته گردشگری ورزشی هیئت ورزش‌های همگانی گلستان داشته باشند تا برگزاری این تورها سر و سامان بگیرد و شاهد کمترین آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی استان باشیم.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *