ممنوعیت

دادستان مازندران: حبس و جزای نقدی در انتظار صیادان و شکارچیان غیرمجاز / شرکت دیوار سبز

بنا به اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از هفته گذشته تا کنون طی سه عملیات جداگانه، 1150 رشته دام هوایی که توسط متخلفان و سودجویان به منظور صید غیرمجاز پرندگان مهاجر برپا شده بود جمع‌آوری شده است، با این حال بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار، همچون سال‌های گذشته مملو از لاشه پرندگان مهاجری است که با روش‌های غیرقانونی صید شده و به‌قیمت‌های گزاف به‌فروش می‌رسند.

اما آیا این طلسم شومی که در پی سودجویی جمعی از متخلفان، سال‌هاست نام فریدونکنار را لکه‌دار کرده و سبب نارضایتی و شرمساری مردم شریف این منطقه شده با جمع‌آوری دام‌های هوایی خواهد شکست؟ یا سودجویان با اختصاص بخشی اندک از سود بادآورده‌‌ای که از آسمان نصیبشان می‌شود، دام‌هایی جدید برپا خواهند کرد؟

حمایت نمایندگان و مقامات منطقه از صیادان و دامگاه‌داران طی سال‌های گذشته سبب شده تنها راه‌حل این معضل، ورود فرااستانی نهادهای ذی‌ربط دانسته شود که در همین راستا، محمدجواد حشمتی، معاون قضایی دادستان کل کشور سال گذشته خبر از ورود دادستانی کل کشور به پرونده نسل‌کشی پرندگان مهاجر داد.

امسال اما ظاهراً اوضاع متفاوت است چرا که هفته گذشته حجةالاسلام محمدعلی تقوی‌فرد، رئیس کل دادگستری مازندران در جلسه ساماندهی وضعیت صید و شکار در تالاب‌های استان با بیان اینکه ‌”از نظر شخصیت بین‌المللی در حوزه محیط زیست زیر سؤال هستیم”، گفت:

“باید روش‌های صید قانونی پرندگان مورد استفاده قرار گرفته و روش‌های غیرقانونی به‌طور کامل جمع‌آوری شود. در این راستا با تشکیل کارگروهی به‌مدیریت دادستان مرکز استان به‌عنوان مدعی‌العموم و حضور مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان، فرمانده نیروی انتظامی استان و فرمانداران شهرهای مرتبط، امور مربوط به دستور جلسه مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت. این کارگروه از امروز مسئول است که نسبت به حل مشکلات مرتبط با صید غیرمجاز در استان با احساس مسئولیت پاسخگو باشد و قطعاً در صورتی که کارگروه قادر نبود به نتایج قابل قبول دست یابد شخصاً برای حل مشکل به‌صورت میدانی به موضوع ورود خواهم کرد”.

حالا سید‌یونس حسینی عالمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران هم که در نخستین هفته تلاشش برای مهار تخلفات صید و شکار در مازندران، طی عملیات‌‌ کم‌سابقه 1150 رشته دام هوایی جمع‌آوری شده به تسنیم می‌گوید: برنامه دستگاه قضایی استان در خصوص شکار غیرمجاز و بی‌رویه پرندگان، برخورد جدی و بدون تعارف با متخلفان است و حبس و جزای نقدی در انتظار شکارچیان غیرمجاز خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: دغدغه و برنامه دادگستری استان مازندران، جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز پرندگان است که در این راستا جلسه‌ای نیز به‌ریاست رئیس کل محترم و مسئولان ذی‌ربط استانی برگزار و روش‌های برخورد با شکارچیان غیرمجاز ابلاغ شد.

حسینی عالمی تصریح می‌کند: فقط شکاری که مورد تأیید محیط زیست باشد، مجاز و قانونی است و بقیه شکارگاه‌ها و صیدگاه‌ها باید در سطح استان جمع‌آوری شود.

دبیر ستاد حفظ حقوق بیت‌المال دادگستری استان مازندران یادآور می‌شود: در همین راستا صدها تور غیرمجاز صید و شکار طی عملیاتی سراسری در هفته گذشته در سطح استان جمع‌آوری شد که این برنامه مستمر و ادامه‌دار خواهد بود.

حسینی عالمی تأکید می‌کند: مشکل ما در این خصوص فقط شکار پرندگان مهاجر نیست و شکار غیرمجاز باید در زیستگاه‌های سراسر استان جمع‌آوری و با این مسئله مقابله شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در این رابطه برای چند نفر پرونده قضایی تشکیل شده است، خاطرنشان می‌کند: رئیس کل محترم نیز به‌عنوان رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال دادگستری مازندران در خصوص مقابله با شکارچیان غیرمجاز تأکید دارند و جلساتی نیز به‌صورت منظم در این راستا برگزار می‌شود.

حسینی عالمی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید برای مقابله با صید بی‌رویه پرندگان فرهنگسازی کنند، اضافه می‌کند: سخنرانی و اطلاع‌رسانی ائمه جمعه محترم و سایر مسئولان محلی و شهرستانی نیز برای معرفی قانون در این مورد بسیار مؤثر خواهد بود.

حالا باید منتظر ماند و امیدوار تا این اراده راسخ مسئولان قضایی استان مازندران، بر سودجویی متخلفانی که به کسب درآمد از کشتار سرمایه‌های جهانی حیات وحش خو کرده‌اند غالب شود، چرا که تخریب وجهه کشورمان در مجامع بین‌المللی و رواج قانون‌گریزی میان صیادان و شکارچیان سراسر کشور، بهایی است که هرساله در پی مماشات با این سودجویان پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *