پوست-حیوان

پوست بر تن حیوان یا انسان / شرکت دیوار سبز

استفاده از پوست حیوانات به عنوان تن پوش به انسان های اولیه و ضرورت رفع نیازهای اولیه آنها بر می گردد؛ اجداد ما برای پوشاندن خود و حتی تهیه سرپناه از پوست حیوانات استفاده می کردند، اما براساس مطالعات تاریخی، در همان زمان هم که پوست جزو نیازهای اولیه انسان بود، غارنشینان به واسطه برخی ملاحظات برای حیوانات و پوست آنها و همچنین شکل نهایی محصول ساخته شده از پوست اهمیت خاصی قائل بودند.
به مرور با رو اوردن انسان به زراعت و آغاز فصل جدیدی از زندگی بشر ، انسان ها به اهمیت حفظ حیوانات و شکار نکردن آنها با هدف استفاده از پوست پی بردند.
با این حال تا چند دهه پیش پوشیدن پالتوی پوست به ویژه برای سلبریتی ها مایه افتخار بود، رواج این تب در دنیا باعث شد تا سالانه بیش از 50 میلیون حیوان از جمله چین چیلا، روباه، مینک، خرگوش، سمور ، راکون و دیگر حیوانات حیات وحش حتی سگ و گربه قربانی پوست های زیبا و لطیف خود شوند و تعداد زیادی از آنها با همین هدف در مزارع پرورش می یابند.
حدود 25 سال پیش موجی علیه استفاده از پوست حیوانات برای تهیه لباس در اروپا به راه افتاد و عده ای از حامیان حیات وحش اقدام به پاشیدن رنگ روی لباس هایی می کردند که از پوست حیوانات تهیه می شد، با ادامه این روند و شناساندن اهمیت حفظ حیوانات به مرور پالتوهای پوست به گنجه ها رفتند.
در این میان، کارشناسان معتقدند رفتار سلبریتی ها تاثیر بسیار زیادی بر جوامع دارد و در دنیایی که هر روز اخباری از انقراض یک گونه ارزشمند جانوری از گوشه و کنار به گوش می رسد، همراهی شخصیت های سرشناس با تبلیغ استفاده از پوشاک پوست حیوانات جای هیچ توجیهی ندارد.
انتشار گسترده‌ تصویر ساره بیات ‏بازیگر زن سینما با پالتویی که گفته می ‌شود با پوست روباه برای تبلیغ این نوع پالتوها است، با واکنش کاربرانی در فضای مجازی مواجه شده است؛ مشخص نیست این پالتو از پوست واقعی روباه باشد یا نه اما به اعتقاد کارشناسان اگر واقعی هم نباشد؛ تاثیر خود را خواهد داشت.
اسماعیل کهرم فعال محیط زیست و استاد دانشگاه روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: خیلی متاسفم که شاهد چنین رفتاری از سوی سلبریتی ها هستیم و نشان می دهد که آنها باید سواد محیط زیستی خود را بالا ببرند.
وی افزود: لئوناردو دی کاپریو هنرپیشه معروف آمریکایی چندی قبل اطلاعاتی درباره دریاچه ارومیه داد و این موضوع برای من که سالها است در زمینه محیط زیست فعالیت می کنم، بسیار جالب بود زیرا نشانگر مطالعه کامل او در این زمینه است و چه خوب که هنرمندان ما هم اطلاعات خود در زمینه محیط زیست را افزایش دهند.
وی تاکید کرد: این قبیل ژست ها حتی پوشیدن پوست های مصنوعی نیز از سال ها قبل بین هنرپیشه ها و شخصیت ها منسوخ شده است، الیزابت تیلور 40 سال پیش پالتوی پوست به تن کرد اما بعد از آن دیگر استفاده از چنین لباس هایی بسیار کمرنگ شد.
کهرم ادامه داد: یک هوادار محیط زیست در انگلیس که در یکی از میهمانی های کاخ سلطنتی این کشور شرکت کرده بود، تعریف می کرد که پس از ورود یک زن هنرپیشه با پالتوی پوست به تن، جلو رفتم و گفتم من طرفدار شما هستم اما آیا شما همیشه پالتوی دست دوم می پوشید؟
به گفته کهرم، پوست حیوان متعلق به همان حیوان است و نباید تصاحب شود.
کهرم با اشاره به این که در دنیای امروز استفاده از پوشاک تولید شده از پوست حیوانات شانیت خود را از دست داده است، ادامه داد: فردی که پالتوی پوست می پوشد نشان می دهد که نمی داند در دنیا چه می گذرد.
وی گفت: البته حیواناتی مانند فیل هم قربانی عاج خود می شوند؛ مثلا بودایی ها چرخ مقدسی دارند که آن را می چرخانند پایه آن چرخ باید از جنس عاج باشد، به دالایی لاما گفتم استفاده از عاج را متوقف کند زیرا همان درخواست عاج موجب کشتار فیل ها در آفریقا می شود.
کهرم افزود: یا مثلا شاید در خانه شماری از ایرانی ها و بسیاری از هندی مجسمه های ساخته شده از عاج وجود داشته باشد در حالی که داشتن آنها به نابودی حیات یک جاندار تمام می شود.
وی اظهار داشت: استفاده از پوست برای لباس و یا عاج برای تزیینات نشانه بی سوادی، نادانی و بی اطلاعی از امور است، هنرمندان الگوی جوانان هستند بنابراین باید بسیار مراقب رفتارهای خود باشند، از اقشاری که الگو و یا سلبریتی هستند و مورد تاسی و تقلید قرار می گیرند، درخواست می کنم سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببرند چون تاثیر زیادی در جامعه دارند.
کهرم درباره وضعیت روباه های ایران گفت: 4 گونه روباه قرمز، ترکمن، شاه روباه و روباه شنی در کشور وجود دارد که وضعیت جمعیتی آنها خوب است چون زیستگاه آنها وسیع و از محل زندگی انسان ها دور است، البته این مساله باعث نمی شود که بابت پوست زیبا از زندگی محروم شوند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *