گل-یاس-رازقی

گل یاس رازقی / شرکت دیوار سبز

گل یاس رازقی، گلی هم برای محیط بیرون و هم داخل آپارتمان.

گل‌های بسیار زیبا و خوشبو دارد. گیاه بومی جنوب آسیا است. جز گیاهان همیشه سبز می‌باشد. درختچه‌ای رونده دارد و به ارتفاع ۳ متر می‌رسد. برگ‌ها قلبی شکل متقابل، بدون کرک و به رنگ سبز تیره، براق و با حاشیه‌ای صاف. برگ‌ها بین ۱۲ تا ۴ سانتیمتر طول و ۸-۲ سانتیمتر عرض دارند گل‌ها پُرپَر تا کم پر در گونه‌های متفاوت است که در سراسر سال در دسته‌های ۳ الی ۱۲ تایی و در انتهای ساقه شکوفا می‌شوند.

 

شرایط نگهداری گل یاس رازقی: مکانی کاملا آفتاب و یا نیمه سایه و خاک سبک که فاقد آهک باشد. به خاک‌های آهکی بسیار حساس است و باعث خشک شدن گیاه می‌شود. بهتر است در آبیاری از آب تصفیه شده و یا آب باران استفاده کرد، اقلیم گرمسیری معتدل دارد و نسبت به سرما حساس است. بهتر است در زمستان در اتاق یا گلخانه نگهداری شود.

شرایط محیطی مورد نیاز یاس رازقی

آبیاری: این گیاه به آبیاری متوسطی نیاز دارد. کمبود آبیاری موجب پریدگی رنگ برگ‌ها و خشکی حاشیه برگ‌ها می‌شود. آبیاری زیاد موجب زردی برگ‌ها و ریزش غنچه‌های این گل می‌شود. برای آبیاری صبر کنید تا سطح رویین خاک تا عمق حدود ۱ سانتی‌متری خشک شود و بعد گیاه را آب دهید. در هر مرتبه آبیاری نیز گیاه را تا حدی آب دهید که آب اضافی از منافذ زیرین گلدان بیرون بیاید، اما اجازه ندهید که آب در زیرگلدانی جمع شود و آب‌های اضافی موجود در زیرگلدانی را دور بریزید. هم چنین در مورد رطوبت هوا باید گفت که این گیاه از وجود رطوبت در هوا لذت می‌برد و از شادابی بیشتری برخوردار خواهد بود. اما در اسپری کردن آب زیاده‌روی نکنید زیرا این عمل می‌تواند موجب شیوع بیماری‌های قارچی شود.

نور: مکانی با نور کامل آفتاب و یا نیمه سایه – نیمه آفتاب برای این گیاه مناسب است. در طی فصل رشد و به‌خصوص در طی اواخر بهار و فصل تابستان مکانی که در طی صبح تا ظهر نور مستقیم آفتاب و در طی بعد از ظهر از شرایط نیمه سایه برخوردار باشد برای این گیاه بهترین مکان است.

دما: بهترین دما برای رشد این گیاه ۲۱-۲۳ در جه در طی روز و ۱۶-۱۸ درجه در طی شب است. گرمای بیش از اندازه موجب کدر شدن رنگ گل‌ها و سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها می‌شود. هر مقدار که دمای هوا بیشتر شود (همانند میانه‌های تابستان) سعی کنید گیاه گلدانی را در مکانی قرار دهید که از سایه در بعدازظهر برخوردار باشد و نور به شکل مستقیم فقط در طی صبح به آن بتابد.

خاک: خاکی با زهکش خوب نیاز دارد، بنابراین اگر از موادی که باعث سبک شدن مخلوط کاشت و افزایش زهکش آن استفاده کنیم، به نفع گیاه خواهد بود، به همین دلیل استفاده از خاک برگ و یا پیت موس در مخلوط خاکی این گیاه توصیه شده است کوچک بودن گلدان گیاه یکی از دلایل ریزش گل‌های آن است، بنابراین زمانی که تمامی شرایط محیطی مناسب است اما گل‌های گیاه می‌ریزد بهتر است که گلدان گیاه را عوض کرده و آن را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید. هم چنین خروج ریشه‌های گیاه از منافذ زیر گلدان نشانه خوبی برای کوچک بودن گلدان و کمبود فضا جهت رشد ریشه‌ها است. زمان مناسب تعویض گلدان نیز اوایل بهار است.

کود: عناصر غذایی می‌تواند منجر به کاهش رشد عمومی گیاه و عدم گل‌دهی آن شود، البته در مورد کوددهی به این گیاه نیز مراقب باشید تا بیش از اندازه به آن کود ندهید زیرا این عمل می‌تواند در ابتدا منجر به زردی برگ‌ها و سپس منجر به از بین رفتن گیاه شود، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هر گونه مشکلی از کودهایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ البته با نصف غلظت استفاده شود. در پاییز و زمستان نیازی به کوددهی نیست.

تکثیر گیاه یاس رازقی

اغلب نمونه‌های یاس رازقی بذر تولید نمی‌کنند و به همین دلیل این گیاه اکثراً توسط روش‌هایی همانند قلمه‌گیری و یا خوابانیدن ساقه تکثیر می‌شود. قلمه را در تابستان به طول ۱۰-۱۲ سانتی‌متر می‌توان تهیه کرد. برش را نیز از زیر ناحیه اتصال یک برگ به ساقه بزنید. برگ‌های پایینی قلمه‌ها را جدا کنید و آنان را در بستری که بافت سبکی دارد بکارید. می‌توان از خاک برگ به تنهایی و یا مخلوط کوکوپیت + پرلیت برای کاشت قلمه‌ها استفاده کرد. ظرف حاوی قلمه‌ها را باید در مکانی روشن و پر از نور اما به دور از تابش اشعه مستقیم آفتاب قرار داد. دمای مناسب ریشه‌زایی ۱۶ -۱۸ درجه سانتی‌گراد است. ریشه‌دهی در طی حدود چهار هفته انجام می‌شود و بعد از گذشت ۵-۶ هفته می‌توان قلمه‌ها را که اکنون به خوبی ریشه داده‌اند به مکان‌های دیگری منتقل نمود.

خوابانیدن شاخه:  برای تکثیر از طریق خوابانیدن بهتر است که از شاخه‌های موجود در قسمت پایین گیاه استفاده کرد و آن را در خاک قرار داد. به نحوی که طول ساقه در زیر خاک مدفون شود اما نوک آن بیرون باشد. اگر در اواسط بهار این عمل را انجام دهیم در اواخر تابستان می‌توان ساقه را از ناحیه اتصال به گیاه مادری جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل در مکانی جداگانه کاشت.

تکثیر از راه پیوند: گل یاس رازقی را می‌توان به‌وسیله پیوند روی یاس سفید (چمپا) نیز زیاد کرد، در بهار پیوند شکمی یا مجاورتی مناسب است و در پاییز پیوند شکافی ازدیاد کرد و گیاه حاصل در هر خاکی قابل پرورش است

هرس گیاه یاس رازقی

هرس یاس رازقی: ساقه‌های این گیاه می‌توانند بعد از مدت‌ها بسیار بلند و شکننده شوند بنابراین می‌توان با عمل هرس علاوه بر اینکه مانع از بلند شدن بیش از اندازه ساقه‌ها شویم، رشد ساقه‌های جانبی را تحریک کنیم. در طی این عمل می‌توان حدود دو
سوم طول یک ساقه را کوتاه کرد و این هرس را بهتر است که در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز انجام داد، البته توجه داشته باشید که به شکل ناگهانی تعداد زیادی از ساقه‌های گیاه را کوتاه نکنید این عمل موجب شوکه شدن گیاه می‌شود بلکه هر دفعه به کوتاه کردن ۲-۳ ساقه بسنده کنید. همچنین با فرارسیدن بهار می‌توان حدود یک و نیم سانتیمتر از نوک ساقه‌ها را کوتاه و به اصطلاح گیاه را سرزنی کرد. این عمل موجب بوته‌ای شکل شدن گیاه و افزایش گلدهی آن خواهد شد.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

2 پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *