اسپاتی-فیلیوم

گیاه اسپاتی فیوم یا گیاه صلح / شرکت دیوار سبز

اگر یک تصفیه کننده خوب هوا می‌خواهید، اسپاتی فیلوم را انتخاب کنید. این گیاه قادر است فرمالدیید، بنزن، متیل، تولوین، استون، و مونوکسید‌کربن هوا را تصفیه کند.

این گیاه به به نور کم مقاوم است و به دلیل اینکه هوا را تصفیه می‌کند، گزینه مناسب برای اداره‌ها، بانک‌ها و منازل است. بومی‌کلمبیاست، دارای برگ‌های سبز براق، کشیده و نیزه‌ای شکل است و رگبرگ ها از دور نمایان هستند. گل‌ها کوچکند و بر روی سنبله سفید استوانه‌ای شکل به طول ۳ سانتی‌متر قرار دارند. این سنبله توسط براکته سفید رنگ که به شکل یک قاشق است پوشیده شده است. این گیاه ساقه ندارد، یا ساقه آن کوچک است و از این نظر شبیه آنتوریوم است. تماس شیره آن با دست باعث ایجاد حساسیت می‌شود.

نیازها:

آبیاری:  باید بین دو آبیاری خاک خشک شود. هفته‌ای ۲ بار کافی است.

نور: سایه دوست است، اما در سایه زیاد بی‌حال می‌شود.

دما: از آنجایی که بومی‌ مناطق گرمسیری می‌باشد پس به سرما حساس است و دماهای زیر ۱۳ درجه را تحمل نمی‌کند.

رطوبت: به رطوبت بالای هوا نیاز دارد. یک‌ روز در میان گیاه خود را غبارپاشی کنید و همیشه زیر گلدانی آن پر از آب باشد. در صورت گرمی‌ هوا در تابستان آن را هر روز غبارپاشی کنید.

خاک: خاک گلدان باید خاکی سبک با زهکشی عالی و غنی از مواد غذایی و همچنین PH کمی‌اسیدی باشد، بهترین آمیخته، حاوی پیت، ماسه و خاکبرگ پوسیده و خاک باغچه است.

تکثیر: با تقسیم بوته به آسانی افزایش می‌یابد. عمل تقسیم در زمستان و یا بلافاصله پس از گلدهی انجام می‌شود. با کاشت بذر نیز قابل افزایش است.

گلدهی: زمان گلدهی آن بسته به گونه از بهار تا تابستان است. درصورت بی‌حال و خشک شدن گل آن را از ته بچینید تا انرژی گیاه صرف امور دیگر رشد شود.

تغذیه: گل‌های گلدار به تغذیه زیادی نیازدارند، بنابراین ماهیانه با کود کریستالون قرمز گیاه خود را تغذیه کنید.

 

عوارض  و درمان:

نوک برگ‌ها قهوه‌ای شده است: احتمالا یا از کمبود رطوبت است چرا که این گل به رطوبت بالای هوا نیازمند است و یا به‌خاطر استفاده از آب سنگین می‌باشد(آبی که املاح زیاد دارد).

برگ‌های پایین زرد می‌شود: از آبیاری زیاد است. این عارضه در صورت سرد بودن هوا و خشکی خاک هم رخ می‌دهد.

گلها بعد از مدتی سبز می‌شوند: این عارضه طبیعی است.

برگ‌های جدید ریز و برگ‌های قدیمی ‌زرد می‌شود: گیاه از کمبود مواد غذایی رنج می‌برد. حتما ماهیانه با کودهای کامل ترجیحا ۲۰-۲۰-۲۰ تغذیه شود.

برگ‌های گیاه سیاه شده و ریشه پوسیده است: علت آن آبیاری بیش از حد می‌باشد. گاهی سرمای هوا هم عامل سیاه شدن برگ‌ها است و البته بیماری‌های قارچی عامل اصلی این عارضه هستند.

 

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *