گیاه-پاچیرا-یا-درخت-پول

گیاه پاچیرا یا درخت پول / شرکت دیوار سبز

گیاه پاچیرا یا درخت پول

پاچیرا به عنوان درخت پول و یا درخت شانس شناخته می‌شود و در فرهنگ و سنت چین این گیاه برای رشد، پیشرفت و کسب درآمد بسیار مهم است و در بیشتر مغازه‌ها و اداره‌ها دیده می‌شود.

پاچیرا یا درخت پول با نام علمی‌“Pachira Aquatica” بومی‌آمریکای مرکزی و شرق آسیا است. نگهداری آن در منزل بسیار راحت است و می‌توان آن را در جاهای کم نور و یا با نور متوسط نگهداری کرد.

این گیاه آپارتمانی زیبا و گران‌قیمت جزو گیاهان صادراتی تایوان هست و مردم در کل جهان به خاطر اعتقاد به خاصیت فنگ‌شویی این گیاه از آن استقبال می‌کنند.

این گیاه بسیار سریع رشد می‌کند و دارای برگ‌های سبز تیره با حالت کشیده و پنجه مانند است. ساقه‌های صاف، بلند و مرتجع آن که اغلب به خاطر زیباتر شدن بافته می‌شوند چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

شاید بتوان گفت پاچیرا گیاهی کم توقع است. آب کم و نور غیرمستقیم پشت شیشه از نیازهای آن است.

نیازها و نگهداری پاجیرا:

آبیاری: در زمستان هفته‌ای یکبار و در تابستان هفته‌ای دوبار نیاز به آبیاری دارد. توجه کنید که در زمان آبیاری آب روی ساقه نریزد که باعث ایجاد بیمار پوسیدگی ساقه می‌شود.

از آبیاری بیش از اندازه نیز پرهیز کنید و دقت داشته باشید که بین دو آبیاری سطح خاک شود آبیاری بیش از اندازه باعث زردی و سیاهی نوک برگ‌ها می‌شود.

رطوبت: نیاز رطوبتی این درخت خوش‌یمن را با قرار دادن یک سینی حاوی سنگریزه و آب در زیر گلدان و همچنین اسپری کردن آب دو روز یکبار برطرف کنید، حداقل رطوبت مورد نیاز آن پنجاه درصد است.

نور: در محیط کم نور و سایه‌مانند، مثل گوشه اتاق پذیرایی یا لابی هتل و رستوران و دفتر کار بسیار خوب رشد می‌کند و پنجره‌های شرقی بهترین مکان از نظر رفع نیاز نوری این گیاه زیباست.

در واقع میزان نور مورد نیاز برای این گل تا حد متوسط است و حتی اگر تا سه روز در سایه باشد مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

دما: بهترین دما برای رشد گل پاچیرا ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است.

خاک: خاک مناسب برای رشد گل پاچیرا ترکیب پیت‌ماس یا خاک‌های هلندی با پرلیت به صورت ۶۰ به ۴۰ به نفع پرلیت برای تهویه مناسب و زهکشی کافی است. از خاک کمپوست استفاده نکنید زیرا سفت است و باعث نگه داشتن آب می‌شود.

کوددهی: ماهی یک بار تغذیه با کود کامل برای این گیاه کافی است.

تعویض گلدان پاچیرا: معمولا خیلی دیر به دیر نیازمند تعویض گلدان است. بهترین زمان برای تعویض خاک پاچیرا و گلدان پاچیرا به یک سایز بزرگتر در زمانی است که گیاه کمی ‌به خواب رفته باشد، یعنی از اواخر پاییز تا اواخر زمستان. از آنجا که در این موقع سال پاچیرا رشد قابل توجهی ندارد و به حالت سکون در آمده است، به‌راحتی می‌توان به تعویض خاک اطراف ریشه و گلدان اقدام کرد.

روشهای ازدیاد و تکثیر پاچیرا:

تکثیر از طریق بذر: ۲۴ تا ۴۸ ساعت بذر را در آب ولرم قرار دهید، سپس در خاکی نرم و مرطوب به عمق ۱ سانت بکارید و روی لبه گلدان را به وسیله پلاستیکی شفاف کاور کنید. گلدان را در اتاقی روشن با دمای ۲۴ درجه قرار دهید و منتظر سبز شدن آن باشید. بعد از سبز شدن کاور را بردارید و گلدان را به کنار پنجره شمالی انتقال دهید.

تکثیر از طریق قلمه: ساقه‌های جدید را در آخر پاییز جدا کنید طوری که حداقل ۲ گره داشته باشند و در پرلیت یا پیت‌ماس فرو کنید. بعد از ریشه‌دهی آن را به گلدان شماره ۶ حاوی خاکی سبک و پر انرژی انتقال دهید.

نکته: در فاصله دو آبیاری سطح خاک باید کمی‌مرطوب باشد ولی خاک نباید باتلاقی شود. بسته بودن زهکش و زیاده‌روی در آبیاری موجب بیماری قارچی و پوسیدگی می‌شود.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *