گیاه-پیچ-امین-الدوله

گیاه پیچ امین الدوله / شرکت دیوار سبز

گیاه پیچ امین الدوله با عطری مست کننده مهمان بسیاری از خانه‌های کشور ماست، به خصوص در اردیبهشت ماه نمی‌توان از این عطر فریبنده دل کند. اگر تمایل دارید این گیاه را درخ انه داشته باشید، با ما همراه باشید.

گل‌های پیچ امین‌الدوله در ابتدا به رنگ سفید وجود دارند و سپس به رنگ زرد در می‌آیند. انتهای این گل‌ها دارای شیره‌ای شیرین اند. این گیاه دارای میوه‌های ریز به رنگ آبی روشن هستند که به قطر ۵ تا ۸ میلی متر قطر دارند و بسیار پر دانه هستند.

این گیاه بالا رونده و پیچنده است و نام فارسی آن منتسب به علی خان امین‌الدوله است که برای اولین بار این گیاه را در باغ امین‌الدوله کاشت.

توجه داشته باشید که نوع غول پیکر امین الدوله برای کاشت در باغ‌های کوچک مناسب نیست زیرا رشد بسیار سریعی داشته و قابل کنترل کردن نیست.

گونه دیگری از گیاه پیچ امین الدوله موجود است که به گونه خزان‌کننده معروف است این گونه پر رویش و دارای ساقه‌های بسیار است و تا ارتفاع ۳ متر نیز بالا می رود.

خاک مناسب برای پیچ امین الدوله: خاکی برای گیاه پیچ امین الدوله مناسب است که قلیایی باشد و زهکش خوبی داشته داشته باشد. آب از نیاز‌های اولیه و واجب برای رشد این گیاه است و میزان جذب آب برای گیاه بستگی به خاک استفاده شده دارد.

نور مناسب برای گیاه امین الدوله: هر گیاهی برای گل دهی نیاز به نور کامل دارد اما پیچ‌امین‌الدوله از آن گیاهانی است که در نور کم، نیمه سایه و حتی در سایه کامل نیز گل می دهد. اما باید در نظر بگیرید که در شرایط سایه کامل، گل‌دهی به تاخیر می افتد.

هرس کردن شاخه‌های پیچ امین الدوله:

این گیاه نیازی به هرس کردن ندارد اما برای افزایش زیبایی آن و منظم کردنش باید شاخه‌های مزاحم را دور بریزید و شاخه‌های خشک شده را از آن جدا کنید.
این گیاه به یک قیم نیاز دارد معمولا خودش از درختان یا دیوار‌های مناری بالا می‌رود اما در صورت نداشتن قیم برای آن شاخه یا میله‌ای مناسب قرار دهید.

آبیاری و مقاومت گیاه: پیچ امین‌الدوله گیاهی مقاوم است و شاخه‌های بالغ آن بدون آب نیز می‌توانند مدت زیادی دوام بیاوردند اما برای شاخه‌های نو رسته و گل‌دهی بهتر باید گیاه را به طور مرتب آبیاری کرد.

روش‌های تکثیر

گیاه پیچ امین‌الدوله به سه روش تکثیر می‌یابد. روش‌های قلمه‌زنی و خوابانیدن گیاه نسبت به کاشت بذر بهتر هستند.
برای  قلمه زنی گیاه باید در اواخر بهار یا اوایل تابستان که گلدهی زیاد است نسبت به ایجاد قلمه مناسب اقدام کرد.
شاخه‌ای برای قلمه مناسب است که چوبی شده و تا حدی نرم و قابل انعطاف باشد. بستر کاشت قلمه‌ها باید کمی نم‌دار باشد تا ریشه‌زایی بهتر صورت گیرد.

اما روش خوابانیدن گیاه نیازی به جدا کردن شاخه نیست. یکی از شاخه‌های بلند گیاه را انتخاب کنید و قسمتی از آن را در عمق ۳ سانتی‌متری قرار دهید و به گونه‌ای روی آن خاک بریزید که سر شاخه بیرون بماند. بعد از چند روز گیاه شروع به ریشه‌زایی می کند. بعد از آن می‌توانید شاخه را از گیاه اصلی جدا کرده و به گلدان و یا مکان مورد نظرتان منتقل کنید.

برچسب‌ها: بدون برچسب

2 پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *