شبدر

باغ ایرانی، غرق شدن در زیبایی تاریخ ایرانی / شرکت دیوار سبز

باغی را تصور کنید با درختان بلند، جوی روان میان باغ، گلهای رنگارنگ و یک عمارت چشم¬نواز در میان. این یک باغ ایرانی است که حتی توصیفش روح را نوازش می¬کند. احتمالا نمونه¬های آن را در کاشان، اصفهان، یزد و شهرهای دیگر دیده¬اید. در ادبیات ایران به این باغها، «باغ سرا»، پردیس یا فردوس و بوستان یا بستان گفته می‌شده‌است.
درمجموع باغ ایرانی به باغ‌هایی گفته می‌شود که ساختار هندسی خاص، آب، درختان و کوشک میانی از ویژگیهای بارز آن است، به این معنا که این بوستانها در مسیر عبور جوی آب قرار دارند، با دیوارهای بلند محصور شده¬اند و دارای عمارت تابستانی و استخر آب هستند. این سه مشخصه باغ‌های ایرانی را متمایز می‌کند. خالی از لطف نیست که بدانید باغ ایرانی با تاریخ پیدایش قنات پیوند دارد و اولین باغ‌های ایرانی در مسیر خروجی قنات‌ها شکل گرفته‌است.
باغ ایرانی پاسارگاد را ریشه معماری این باغها دانسته‌اند. بعضی منابع می¬گویند کوروش بزرگ شخصاً دستور داده بود که باغ پاسارگاد چگونه ایجاد شود و درخت‌ها نیز به چه شکل کاشته شوند و در واقع هندسی‌سازی باغ و شکل و شمایل آن از دیدگاه کوروش به باغ ایرانی گرفته شده‌است. در دوره ساسانیان نیز باغها در جلوی کاخها و معابد شکل گرفتند و این موضوع در دوره اسلامی نیز ادامه یافت.
اگر تمایل دارید اطلاعات دقیق¬تری درباره ساختار این باغها بدانید به نوار بالای سایت قسمت باغ ایرانی مراجعه کنید. گروه وی¬آی¬پی می¬تواند شما را در ایجاد یک باغ ایرانی در محیط ویلا یا باغتان همراهی کند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *