2966423

خرس هم به لیست قربانیان تصادفات پیوست/عمران باچاشنی تخریب زیستگاه / شرکت دیوار سبز

استان فارس از لحاظ تنوع زیستی در کشور در جایگاه دوم کشور قرار دارد و تاکنون ۴۴۳ گونه جانوری در آن شناسایی شده است. بر اساس آمارها ۱۰ درصد از مساحت این استان  در ۶ منطقه زیست محیطی ثبت شده است. در استان فارس سه پارک ملی، یک پناهگاه حیات وحش، هفت منطقه حفاظت شده وجود دارد.

فارس از لحاظ تنوع گونه های حیات وحش  وضعیت منحصر به فردی دارد که  از آن جمله می توان  به گورخر ایرانی، گوزن زرد، جبیر، خرس قهوه ای، اردک مرمری، پلیکان پا خاکستری، هوبره، عقاب تالابی، شاه باز و لاک پشت اشاره کرد.

علاوه بر این کوچکترین قوچ دنیا که از آن نیز به عنوان قوچ مینیاتوری یاد می شود در این استان وجود دارد.

منطقه حفاظت شده ارژن در فارس نیز آخرین زیستگاه شیر ایرانی  بوده  است از این رو می توان گفت فارس محلی منحصربه فرد از نظر زیست حیات وحش به شمار می رود.

با وجود داشتن این همه ظرفیت و پتانسیل اما بنا به دلایل مختلفی که گاهی انسانها نیز در آن دخیل هستند برخی از گونه های مهم این استان از جمله گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی و … در خطر انقراض قرار گرفته اند.

طی چند ماه گذشته گزارش های مختلفی پیرامون تلف شدن گونه هایی از حیات وحش که اهمیت بسیار داشته و بعضی از آنها در خطر انقراض هستند گزارش شده که به عنوان نمونه می توان به تلف شدن خرس در حوادث جاده ای مختلف و حتی یک جبیر اشاره کرد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که عدم مطالعه زیست محیطی در انجام پروژه ها باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده و گاهی تلف شدن تعدادی از گونه های حیات وحش استان را به همراه داشته است. ازجمه تلف شدن حیوانات در تصادفات و سوانح که اخیرا دیده شده است.

در این رابطه مدیرکل محیط زیست استان فارس بر این باور است که نداشتن مطالعات زیستی و عدم توجه به نظرات کارشناسی محیط زیست باعث به وجودآمدن مشکلاتی برای حیات وحش استان شده است.

بیشترین تلفات حیات وحش در استان فارس مربوط به حوادث و تصادفات جاده ای است سعید محمودی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: بیشترین تلفات حیات وحش در استان فارس مربوط به حوادث و تصادفات جاده ای است همانگونه که چند روز قبل یک خرس نیز به دلیل برخورد با قطار تلف شد.

وی افزود: به دلیل اینکه در فصل پاییز و نزدیک شدن به زمستان خرس ها فعالیت بیشتری دارند آنها برای تهیه غذا زیستگاه خود را ترک کرده و به نزدیکی محل سکونت افراد می آیند که این امر باعث تهدید جانشان شده است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه در این فصل خرس ها مجبور به ذخیره غذا برای زمستان هستند، ادامه داد: این رفت و آمد خرس ها وبرخی دیگر از گونه های جانوری و هجوم به باغات مشکلات زیادی را به همراه دارد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی در کشور و به ویژه استان فارس این است که ادارات مختلف برای کارهای عمرانی خود نظر کارشناسان محیط زیست را نمی گیرند و اگر هم بگیرند توجهی نمی کنند همانگونه که می بینیم راه آهن و جاده در برخی از نقاط از مکان نهایی عبور کرده که محل تردد حیات وحش است.

محمودی با اشاره به راه آهن شیراز تهران گفت: به عنوان نمونه همین راه آهن از محدوده ای عبور کرده که محل تردد حیات وحش از جمله خرس قهوه ای است در صورتی که اگر از محیط زیست استعلام گرفته می شد از آنها می خواستیم که با احداث یک پل این مشکل را مرتفع کنند نه اینکه مدام شاهد تلف شدن خرس به دلیل برخورد با قطار باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این در دیگر نقاط برای جاده سازی تعداد زیادی از گونه های جانوری و گیاهی از بین می رود آنهم گونه هایی که اغلب در خطر انقراض هستند در صورتی که اگر نظرات محیط زیست گرفته می شد با این همه تهدید روبه رو نبودیم.

لزوم تشکیل جلسه اضطراری برای رفع مشکل تصادف حیات وحش با قطار

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه در محدوده راه آهن اغلب شاهد تلف شدن گونه هایی از حیات وحش هستیم ، اظهار کرد: در این راستا باید جلسه ای اضطرای تشکیل شود تا با ارائه راهکار و یا با ایجاد تونل یا هر چیز دیگری خطراتی که حیات گونه های جانوری را در فارس تهدید می کند به حداقل برسانیم.

در این راستا یک فعال حوزه محیط زیست نیز با اشاره به اینکه در سراسر کره زمین زیستگاه های حیات وحش به دلیل تجاوز انسان ها در حال کوچک شدن است، گفت: از گذشته انقراض گونه هایی از حیوانات و گیاهان وجود داشته و گونه های از بین رفته اند و در این میان گونه های جدیدی پا به عرصه حیات گذاشته اند اما آنچه مهم است انقراض گونه ها در گذشته به علت عوامل طبیعی بوده اما در سالیان اخیر متاسفانه دخالت انسان در طبیعت باعث شده که گونه های بسیاری از گیاهان و جانوران در خطر انقراض قرار گیرند.

علی اکبر کاظمینی با اشاره به اینکه وسعت زیاد مناطق چهارگانه و شکار ممنوع و جنگلهای زاگرس و توجه چند دهه اخیر به گسترش ناپایدار کشاورزی باعث شده که زیستگاه های حیات وحش  در استان دچار تجاوز شده و کوچک شود، اظهار کرد:عدم توجه به ظرفیت برد مراتع یکی از علل از بین رفتن زیستگاه های حیات وحش به خصوص گونه های درشت جثه(پستانداران) مانند خرس قهوه ای کل و بز، قوچ و میش است.

این فعال حوزه محیط زیست عدم توجه به حقابه محیط زیستی و حفر بیش از اندازه چاه ها در تمام مناطق استان و به تبع آن از بین رفتن چشمه ها و آبشخورهای حیات وحش رادلیل کوچک شدن زیستگاه ها در استان فارس عنوان کرد و گفت: جاده سازی بی ضابطه در مناطق چهارگانه و شکار ممنوع به منظور تسهیل در دسترسی به باغات دیم و معادن باعث جزیره ای شدن زیستگاه ها و در معرض خطر قرار گرفتن گونه هایی مانند خرس قهوه ای، گوزن زرد ایرانی، پلنگ و… شده که نمونه آن جاده کشی اخیر در ارتفاعات میان کتل منطقه حفاظت شده و ذخیره گاه زیست سپهر ارژن و پریشان است.

وی افزود: شکار گونه هایی از پستانداران مانند کل و بز، قوچ و میش، پلنگ و خرس قهوه ای در استان باعث شده که این گونه ها در خطر انقراض قرار بگیرند از این رو ضروری است برای جلوگیری از این مشکلات تدابیر ویژه ای اتخاذ شود

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *