اندازه-گیری-دما

راهکار گیاهان برای اندازه گیری دما / شرکت دیوار سبز

محققان دانشگاه ریورساید کالیفرنیا چگونگی احساس دما توسط گیاهان و تغییر فیزیولوژی بر اساس آن را شناسایی کردند.
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، تغییر دما فیزیولوژی گیاهان را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تغییر زمان گل دهی، بازدهی محصول و مقاومت در برابر بیماری ها می شود.
محققان با تجزیه و تحلیل گیاه رشادی که نوعی شب بو است، به بررسی مسیرهای ژنتیکی مود استفاده برای واکنش به تغییر دما پرداختند.
بررسی های انجام گرفته در آزمایشگاه نشان می دهد این گیاه در فصل های مختلف در مقاطع زمانی مختلف روز رشد می کند. بر اساس تحقیقات قبلی گیرنده های نور موسوم به فیتوکروم در طول زمان فعالیت بیشتری دارند. به همین علت محققان عملکرد این گیرنده های نور را زیر نور قرمز و در مای 21 و 27 درجه سانتیگراد مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی ها مشخص شد نوعی فیتوکروم موسوم به فیتوکروم B در تابستان در طول روز عملکردی مانند حسگر گرما دارد.
همچنین محققان کنترل کننده اصلی فرآیند حس دما در گیاهان را شناسایی کردند. این واحد کنترل که HEMERA نام دارد در تمام گیاهان وجود داشته و نحوه بر قراری ارتباط بین فرآیند حس دما و سیگنال دهی رشد گیاهان را کنترل می کند.
محققان در تلاشند تا جزئیات بیشتری را از نحوه تعامل فیتوکروم B و HEMERA برای واکنش به تغییرات دما به دست آورند و بتوانند مسیرهای ژنتیکی مورد استفاده برای سیگنال دهی را به گونه ای دستکاری کنند که امکان تولید محصولات پربازده را فراهم کند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *