چرای-بی‌رویه-دام-و-فرسایش-خاک

چرای بی‌رویه دام و فرسایش خاک / شرکت دیوار سبز

مریدی به فرسایش خاک به عنوان مساله مهم دیگر زیست محیطی اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که کشور ما با آن درگیر است، بحث فرسایش خاک است، یکی از دلایل عمده فرسایش خاک نیز چرای بی‌رویه دام و بیش از ظرفیت مراتع اعلام شده است زیرا باعث می‌شود پوشش گیاهی ضعیف و فرسایش خاک ایجاد شود.
وی افزود: بر همین اساس تغییر الگوی غذایی غالب دامی و گوشتی جدای از بحث سلامت از منظر زیست محیطی در حوزه مصرف آب و کاهش خسارت به خاک در قالب فرسایش می‌تواند بسیار حایز اهمیت باشد.
«نکته حایز اهمیت دیگر در رابطه با فرسایش خاک، موضوع توسعه کشت دیم و شخم زدن در جهت شیب زمین به ویژه در اراضی شیبدار است که روی فرسایش اثر می‌گذارد، در بحث کشت حبوبات اگر بخواهیم برنامه‌ریزی کنیم باید دقت صورت گیرد تا کارهای ترویجی و آموزش لازم به کشاورزان داده شود تا باعث تخریب خاک نشوند یعنی به اصطلاح کشاورزی صیانتی داشته باشیم و شخم زدن زمین به گونه‌ای باشد که کمترین فرسایش زمین را به همراه داشته باشد. کشت حبوبات اگر درست صورت گیرد، در مقایسه با تولید گوشت و با توجه به تبعات چرای دام، فرسایش کمتری به همراه دارد.»
مریدی تاکید کرد: البته تغییر الگوی سبد غذایی کار آسانی نیست؛ اگر در پی تشویق مصرف حبوبات هستیم، این امر نیازمند کار ترویجی و آموزشی است تا ضمن تغییر عادت غذایی نادرست، نه تنها سلامتی افراد به مخاطره نیافتد که در عوض، سلامتی و نیاز بدن بیش از پیش تامین شود.
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: این مقوله یک سیاستگذاری کلان و هدفمند را می‌طلبد که باید با همکاری و انسجام تمام نهادها انجام شود.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *