باغ ژاپنی

باغ ژاپنی همانطور که از نام آن پیداست، سرچشمه در سبک باغ­سازی ژاپن دارد و به شیوه­ای خاص از باغ سازی اطلاق می­شود که در آن از المانهایی چون گلها و گیاهان رنگارنگ استفاده می­شود. این گلها در ترکیب با عناصر دیگر مانند برکه­های کم­عمق، حصارهای سنگی، نرده­هایی از جنس بامبو، پلهای چوبی و یا سنگی بر فراز برکه­ها و جزایر مصنوعی پر از گل و گیاه نمای کلی باغ را شکل می­دهند.

ظرافت کار در طراحی باغهای ژاپنی بسیار مهم است، چراکه این باغها در اصل با هدف مراقبه و تمدد اعصاب ساخته می‌شوند.

چهار پارامتر اساسی در طراحی باغ ژاپنی شامل سنگ، آب، گیاهان و تزئینات است و پنج اصل طراحی باغ هم به عدم تقارن، محوطه، اقتباس از طبیعت، تعادل و نماد گرایی برمی­گردد. در ادامه چنج اصل طراحی باغ ژاپنی را شرح می­دهیم.

 

  1. نامتقارن

از آنجا که هیچ خط مستقیم یا اشکال هندسی در طبیعت وجود ندارد و تنها خطوط منحنی توسط طبیعت خلق می­شود، باغهای ژاپنی فاقد خط­های هندسی هستند.

  1. تعادل

ایجاد تعادل در طراحی باغ ژاپنی مهم است که با کمک اجزای و اصول زیادی انجام می­گیرد.

  1. اقتباس از طبیعت

در باغ های ژاپنی، اصلی ترین موضوع و عنصر اقتباسی، طبیعت است. مناظر طبیعی اصل اولیه محوطه­سازی هستند و جلوه­های پس­زمینه تقویت می­شوند. این باغها تحت تاثیر فلسفه­های تائو، بودیسم و شینتو به دنبال ساخت فضایی برای تفکر فلسفی هستند.

  1. محوطه

بسیاری از باغهای ژاپنی گویا با این دید طراحی می­شوند که منظره­ای دیدنی برای کسی که پشت پنجره نشسته است طراحی کند. یک پنجره بزرگ که به یک باغ باز می­شود می تواند به عنوان یک قاب عکس خوش­منظره عمل کند.

  1. مسیرها

مسیرهای باغ ژاپنی، شنی‌، ماسه­ای و یا سنگی هستند.

  1. گیاهان

گیاه عنصر بسیار مهم باغهای ژاپنی است. درختان، درخچه های گلدار، چمنها، قارچها و … در اندازه­ها و بافتهای مختلف در باغ ژاپنی وجود دارند. درختان آلو و گیلاس که شکوفه­های زیبایی دارند ولی در زمستان عاری از برگ می­باشند و همچنین درختان همیشه سبز مانند کاج در این باغها کاربرد دارند.  گیاه مهم بامبو است که نمادی از ثروت می­باشد.

  1. تزئينات

حوض آبهای سنگی همراه با بامبو و فانوسها از تزیینات مهم باغها هستند.

  1. سنگها

سنگهای بزرگ در این باغها ارزش زیادی دارند و برای عبادت به عنوان یک جسم روحانی و مقدس مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. نمادگرایی

نمادها در فرهنگ ژاپن اهمیت بالایی دارند و در باغهایشان به کار می­روند. سنگهای بزرگ نماد تپه­ها، کوهها و جزایرند. باغهای خشک به طور کامل از سنگ، شن و ماسه ساخته شده­اند و نمادی از امواج اقیانوس و دریاهای خشن می­باشند. کاج سیاه و سفید، گیلاس ژاپنی و درختان آلو همه نشانه­های قدرت و استقامت در طراحی باغ ژاپنی هستند.

  1. آب

آب عنصر مهم دیگر در این نوع از باغهاست. استخرها نمادی از دریاها و دریاچه­های واقعی و افسانه­ای به عنوان یک عنصر مرکزی در باغهای ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرند.