فضای سبز

فضای سبز

فضای سبز (Landscape) محیطی گیاهی و آبی رو باز است که معمولاً در سطح شهر، ساختمان‌ها و محیط‌ های اطراف آن ها ایجاد می‌شود. 

همه ما دوست داریم مدت زمان بسیاری را در محیط‌هایی که آرامش ذهنی را برای ما به ارمغان می‌آورند و از هیاهوهای معمول در شهر به دور هستند، طی کنیم.

یکی از بهترین و محبوب ترین این محیط‌ها، فضای سبز است. رفتن به فضای سبز باعث می‌شود که افراد، آرامش ذهنی خود را به دست بیاورند و چند ساعتی دور از ترافیک و ماشین و … باشند.

در کل، فضای سبز به قسمت‌هایی از شهر گفته می‌شود که دارای چمن و درخت و گل و گیاه و … است. فضای سبز، علاوه بر اینکه باعث آرامش ذهنی مردم می‌شود می‌تواند مقدار بسیار زیادی از آلودگی هوا را کم می‌کند. در ادامه به اهداف ایجاد فضای سبز می‌پردازیم. .

در ادامه خواهیم خواند :

فضای سبز چیست؟

Landscape محیطی گیاهی و آبی رو باز است که معمولاً در سطح شهر، ساختمان‌ها و محیط‌های اطراف آنها ایجاد می‌شود.

در واقع چون این روزها با ساخت و سازهای انبوه و گسترش شهرها، دسترسی مردم به طبیعت روستاها و مناظر اطراف شهر، کمی دشوارتر شده، لازم است در سطح شهر یا حتی در زمین‌های شخصی افراد، محیط‌هایی با نام فضای سبز ایجاد شود که حس طبیعت و مناظر بیرون شهر را تا حدی برای مردم شبیه‌سازی کند.

این فضا محیطی است که به منظور تفریح و تنفس افراد، زیباسازی فضاهای عمومی شهری و خصوصی مسکونی (در آپارتمان‌ها و ویلاها)، به طورکلی با هدف تعامل مردم با طبیعت ساخته می‌شود؛ ایجاد این نوع فضاها در سطح عمومی و خصوصی مزایای بسیاری به همراه دارد:ایجاد زیبایی بصری، ایجاد آرامش روحی برای افراد و شهروندان، ایجاد تعادل‌بخشی در متابولیسم شهر و افزایش کیفیت زیستی شهرها، تلطیف هوا و ایجاد هوای مطبوع، تعدیل دما، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی.

فضای سبز چیست؟

 

اما طراحی و اجرای فضاهای سبز در هر محیط متفاوت است. مثلاً طراحی و اجرای فضای سبز شهری با طراحی و اجرای آپارتمانی بسیار متفاوت است.

از انواع فضاها می‌توان به فضای عمومی (مثل محیط‌های تفریحی و پارک‌ها و غیره)، نیمه عمومی (محوطه محیط‌های اداری، سازمان‌ها، مراکز آموزشی و غیره)، خیابانی (حاشیه خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، پیاده‌روها، میدان‌ها و غیره) و خصوصی (باغچه‌های منازل، حیاط، باغ بام‌ها (روف گاردن) و غیره) اشاره کرد.

نوع گونه‌های گیاهی که در هر مکان استفاده می‌شود، متفاوت است. گیاهان فضای سبز آپارتمانی از گیاهان بیرونی جدا هستند.

گیاهان آپارتمانی اکثراً سایه‌دوست هستند و نیاز به نور غیرمستقیم دارند؛ اما گیاهان مناسب فضای سبز بیرونی نیاز به نور مستقیم آفتاب دارند و در برابر تغییرات آب و هوایی (باد و باران) مقاوم‌تر هستند.

نکته قابل توجه این است که طراحی و اجرای فضای سبز، برای اثرگذاری بهتر و القای حس مطلوب‌تر، اصول و کلیاتی دارد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

طراحی فضای سبز با گروه دیوار سبز

گروه مهندسی دیوار سبز با سال ها سابقه درخشان در زمینه ایجاد طراحی های موفقیت آمیز به شما کمک می کند تا طرح های سفارش خود را اجرا کنید.

گروه دیوار سبز تا کنون موفق به عملیاتی ساختن پروژه های متعددی شده است و به همین منظور، می تواند انتخاب بسیار خوبی برای اجرای فضای سبز در حیاط خانه شما و حتی در مکان های عمومی باشد.

طراحی و ایجاد فضای سبز توسط این مجموعه بر اساس استانداردهای خاصی انجام می گیرد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.
ابتدا بررسی اولیه محیط انجام می گیرد و شرایط خاک به لحاظ غنی بودن ارزیابی می شود. سپس قبل از اجرای نهایی پروژه یک طرح ۳ بعدی آماده شده و به کارفرما نشان داده می شود. در صورت موافقت وی، روند اجرایی ساختن طرح مورد نظر انجام می گیرد.

طراحی فضای سبز؛ یکی از نیازهای اساسی جوامع شهری

فضای سبز و طراحی آن به عنوان یکی از نیاز های اساسی جامعه شهری شناخته می شود. سبک زندگی ایرانی قدمتی تاریخی دارد.

خانه ها و باغ هایی بزرگ، پر از درخت، گل و چمن در اکثر شهرهای تاریخی ایران مشاهده می شود. گاهی جنبه عمومی داشتند و در برخی موارد توسط شخص خاصی ساخته می شدند.

تغییر سبک زندگی و ساخت و سازها باعث ایجاد محدودیت در استفاده از فضاهای سبز شده است.سرانه فضای سبز در شهرها برای هر فرد، بسیار ناچیز است. به همین جهت شهرداری ها، پروژه های مختلفی را برای ایجاد فضاهای سبز طراحی و اجرا می کنند.

فضاهای سبز قسمتی از زمین یک شهر یا روستا هستند که با گیاهان متنوع (با تراکم بالا) پوشیده شده اند. درختان، درختچه‌ها، گل‎ها، چمن طبیعی و… را شامل می‌شود.

البته با نظم و ترتیب شگفت‌انگیزی کنار یکدیگر کاشته شده اند. در واقع شبیه جنگل با شاخ و برگ های در هم تنیده نیست.

اصول طراحی فضای سبز ویلا

داشتن اطلاعات یا دانش خاص در حوزه محوطه سازی ویلا به شما کمک می کند تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید. علاوه بر این، می توانید با پرداخت هزینه های کمتر به یک طراحی حیاط ویلا ایده آل دست پیدا کنید. در اینجا به ذکر اصول مهم برای طراحی فضای سبز ویلا اشاره می کنیم. رعایت این اصول به منظور حاصل شدن نتایج بهتر و حفظ ایمنی بیشتر، الزامی می باشند.

اصل اول در طراحی فضای سبز ویلا

هماهنگی در طراحی های اولیه
همانطور که می دانید چشم انداز ویلا ها در ابتدای امر، نشان دهنده سبک و معماری ساختمان هستند.

از این رو باید نهایت دقت را در طراحی حیاط ویلا به خرج بدهید.

استفاده از گیاهان و گونه های مختلف پوشش گیاهی، حس تازگی و شادابی را در افراد ایجاد می کند و به همین دلیل باید برای عنصر طبیعی در طراحی فضای سبز ویلا، اهمیت خاصی قائل شد.

بهتر است به ارتفاع گیاهان و درختچه های مختلف دقت داشته باشید و آنها را به گونه ای انتخاب کنید که نمای کلی ساختمان ویلا قابل مشاهده باشد.

اصول طراحی فضای سبز ویلا

اصل دوم در طراحی فضای سبز ویلا

رعایت تعادل
طراحی حیاط ویلا بر اساس دو طرح متقارن و یا نا متقارن انجام می¬گیرد. به بیان ساده تر اینکه در تعادل تقارن، شما حیاطی را خواهید داشت که در هر دو سمت، یک فضای یکسان را نمایش می دهد.

این در حالی است که در تعادل نامتقارن، هر بخش از حیاط ویلا، نشاد دهنده جلوه طیعی خاصی است و با قسمت های دیگر کاملا متفاوت می باشد.

اصل سوم در طراحی فضای سبز ویلا؛

توجه به کنتراست و هارمونی اجزا
رعایت اصل کنتراست و هارمونی در طراحی فضای حیاط ویلا به شما کمک می کند تا عناصری یکپارچه و خیره  کننده داشته باشید.

بر این اساس، چنانچه رنگ های متضاد در کنار هم قرار بگیرند، چشم انداز بسیار زیبایی ایجاد خواهند کرد.

اصل چهارم در طراحی فضای سبزویلا:

رنگ ها را به دقت انتخاب کنید
رنگ¬های گرم و سرد، تفاوت کاملا مشهودی با یکدیگر دارد. به این معنی که استفاده از رنگ های گرم به شما هیجان بیشتری می دهد و در عین حال، احساس می کنید که رنگ ها به فاصله نزدیکی از شما هستند.

این در حالی است که استفاده از رنگ های سرد، اجزا مختلف را دور از حد واقعی نشان می دهند.

اصل پنجم در طراحی حیاط ویلا؛

ایجاد تغییرات گذرا
در مقایسه با سایر موارد فوق، تغییرات تدریجی در طراحی حیاط ویلا، اهمیت زیادی دارد. این نوع تغییرات به آرامی انجام می گیرند و به همین دلیل به آنها، تغییرات گذرا اطلاق می شود.

به طور مثال می¬توانید سر فرصت، اندازه گیاهان را کوتاه کنید و یا اینکه گیاهان جدید با ترکیب رنگی منحصر به فرد، کاشت کنید. همچنین می¬توانید شکل بوته¬ها و درخچه¬ها را نیز تغییر بدهید.

مراحل طراحی فضای سبز ویلا

برای ایجاد طراحی منحصر به فرد در حیاط ویلای خود به سپری کردن مراحل زیر نیاز دارید:

در وهله اول، باید موقعیت زمین و ویژگی های آن را توسط یک فرد مجرب، مورد بررسی قرار دهید. خاک شناسی به این منظور انجام می گیرد تا در صورت ساخت استخر و یا سایر سازه ها، ایمنی و امنیت افراد حفظ شود.

همچنین به شرایط آب و هوایی منطقه نیز باید توجه ویژه شود زیرا کاشت گونه های گیاهی خاص به هماهنگی با شرایط جوی، احتیاج دارد.

مراحل طراحی فضای سبز ویلا

ترسیم نقشه برای طراحی فضای سبز ویلا

پس از اینکه مقدمات اولیه در جهت بررسی شرایط خاک و آب و هوا انجام گرفت، نوبت به ترسیم نقشه می رسد. نقشه کش به نکاتی همچون راه‌های دسترسی و میزان پراکندگی گل‌ها، توجه دارد و بر این اساس، اقدام به کشیدن و طراحی نقشه می کند.

برآورد هزینه های نهایی ساخت و ساز

عملیاتی ساختن پروژه و برآورد هزینه طراحی فضای سبز ویلا باید با دقت کامل انجام گیرد زیرا نمی توان، بعدا پروژه را ناقص رها کرد. لیست هزینه ها باید به حدی دقیق باشد که حتی قیمت پوشش گیاهی نیز لحاظ شود. بدیهی است که طرح نهایی بر اساس بودجه کنونی، انجام می گیرد. اگر هزینه قابل توجهی را در نظر بگیرید، نتایج حاصل، رضایت بخش تر خواهد بود.

اجرایی کردن پروژه طراحی حیاط ویلا

در این مرحله، تمامی اقدامات اولیه انجام گرفته است، هزینه مورد نظر مشخص شده و نقشه نیز ترسیم شده است. حال نوبت به پیاده سازی اهداف در نظر گرفته شده می رسد. در فرآیند اجرا شاید نیاز به ایجاد برجستگی هایی برای نمایش جلوه زیباتر داشته باشید. در این صورت بهتر است از ناهمواری‌هایی مصنوعی استفاده کنید.

در آخر می توانید از نورپردازی محیط برای داشتن جلوه خیره کننده در شب و همچنین امکان راهیابی در تاریکی بهره ببرید. دقت داشته باشید که در اجرای نورپردازی، می بایست اصول ایمنی و امنیتی را به طور کاملا دقیق، رعایت کرد.

نکات مهم در طراحی حیاط ویلا

با توجه به اینکه، نهایتا شما هستید که از فضای سبز ساختمان خود استفاده می کنید، باید در رعایت تمامی موارد فوق، دقت نظر داشته باشید.

تمامی مراحل اجرای طراحی فضای سبز ویلا باید بر اساس سلیقه و نظر شما، انجام گیرد و به اصول ایمنی نیز، توجه ویژه شود.

بهترین کار این است که از یک مجموعه معتبر بخواهید تا روند عملیاتی ساختن پروژه طراحی حیاط ویلا را برای شما انجام بدهند.

این به شما تضمین می دهد که همه چیز از ابتدا تا انتها طبق میل و نظارت شما و با حفظ ایمنی هرچه بیشتر، انجام می گیرد.

نکات مهم در طراحی حیاط ویلا

ایده مدرن طراحی فضای سبز

برای اینکه حیاط فوق العاده شیک و زیبایی در ویلای خود داشته باشید، توصیه می¬کنیم ایده¬های خلاقانه زیر را به کار بگیرید:
استفاده از آلاچیق: وجود یک آلاچیق چوبی یا فلزی به شما اجازه می¬دهد به هنگام اوج تابش نور خورشید در زیر سایه استراحت کنید. برای نصب آلاچیق بهتر است ابعاد محیط را در نظر بگیرید و متناسب با آن، اقدام به ساخت یا خرید آلاچیق آماده کنید.
ساخت حوضچه آب پر از ماهی و یا بهره گیری از نهرهای مصنوعی: برخلاف آنچه که به نظر می رسد، استفاده از نهارهای مصنوعی، چندان کار سخت و هزینه برداری نیست. حوضچه های پر از ماهی و یا نهرهای مصنوعی می‌توانند، حس بودن در طبیعت بکر را به صاحبان ویلا بدهند.
ساخت و طراحی پل: بهره گیری از یک پل هر چند کوچک، جلوه فوق العاده زیبایی در حیاط ویلا شما ایجاد می کند. توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد، این ایده ناب را برای محوطه سازی ساختمان خود، اجرایی نمایید
استفاده از سنگ فرش: برای اینکه دسترسی به تمامی قسمت¬های ویلا فراهم شود، کافیست از سنگ فرش استفاده کنید. نصب سنگ فرش در حیاط ویلا، امکان رفت و آمد به تمامی قسمت ها را ممکن می سازد. می توانید یه مسیر نصب سنگ فرش ها، پیچ و خم بدهید. مطمئنا جلوه زیباتری خواهید داشت.

انواع فضای سبز

فضای سبزها انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال فضای سبز برون شهری و فضای سبز درون شهری دو نمونه از انواع فضای سبز‌ها هستند.

علاوه بر این دو نمونه، پارک‌های ملی و پارک‌های جنگلی هم نمونه‌های دیگری از انواع فضای سبز می‌باشند. مورد پنجم از انواع فضای سبز، فضای سبز خیابانی است و مورد ششم هم فضای سبز خصوصی و نیمه خصوصی می‌باشد.

نقش آب در فضای سبز

آب در فضای سبز بسیار مهم است زیرا گیاهان برای رشد و تکثیر به آب نیاز دارند. همچنین، آب در فضای سبز می‌تواند به عنوان یک منبع تأمین آب برای حیوانات و پرندگان نیز مفید باشد. علاوه بر این، حضور آب در فضای سبز می‌تواند به کاهش دما و افزایش رطوبت هوا کمک کند و باعث بهبود کیفیت هوا شود. در نتیجه، حفظ منابع آب و افزایش فضای سبز در شهرها و مناطق روستایی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند. 

کاربرد چمن در فضای سبز

چمن یکی از مهم‌ترین عناصر فضای سبز است و به دلایل زیر بسیار مهم است:

۱- تولید اکسیژن: چمن به عنوان یک گیاه، اکسیژن تولید می‌کند که برای سلامت انسان و حیات وحش بسیار مهم است.

۲- جذب دی‌اکسید کربن: چمن مانند سایر گیاهان، دی‌اکسید کربن را از هوا جذب کرده و آن را به اکسیژن تبدیل می‌کند که به عمل جذب کربن دی‌اکسید، به کاهش اثرات گلخانه‌ای کمک می‌کند.

۳- جذب آلاینده‌ها: چمن می‌تواند آلاینده‌های هوا را جذب کند و باعث پاک شدن هوا شود.

۴- کاهش صدای محیط: چمن با جذب صدای محیط، محیط زندگی را برای افراد بهتر و آرامش بخش‌تر می‌کند.

۵- حفظ خاک: چمن به دلیل ریشه‌های قوی و عمیق، می‌تواند خاک را در برابر فرسایش و جریان آب حفظ کند.

۶- زیبایی و تزئین فضای سبز: چمن با طراحی مناسب، می‌تواند فضای سبز را زیبا و جذاب کند و به تزئین آن کمک کند.

به طور کلی، چمن به دلایل فوق و بسیاری دیگر، به عنوان یک عنصر اصلی فضای سبز، بسیار مهم است.

فواید فضای سبز

فضای سبز با توجه به نوع کاربری، پوشش گیاهی متفاوتی دارد. به طور مثال در فضاهای سبز جنگلی، درختان تنومند و کوچک بیشتر به چشم می آیند.

فضاهای سبزی که کاربرد فرهنگی و تفریحی دارند با معماری و طراحی خاص، زیباسازی شده اند.
انسان هرگز از سرسبزی و گل و گیاه سیر نمی شود. ایجاد فضای سبز فواید بسیاری دارد که در قالب تیتر یا عبارت نمی گنجد. برخی فواید طراحی و ساخت فضاهای سبز به شرح زیر می باشند.
در بالاترین مرتبه باعث ایجاد فضای بصری بسیار زیبا و چشم نواز، همراه با نشاط و شادی می شود. خستگی روحی و جسمی را در افراد جامعه از بین می برد.

استفاده چند ساعته از این مکان ها، انرژی روحی و جسمی هر فرد را تامین می کند. همچنین بر سلامت اجتماعی افراد جامعه نیز تأثیر می گذارد.

نقش دوم پیشگیری از آلودگی و تصفیه هوا می باشد. گیاهان عمل فتوسنتز را انجام می دهند، به این صورت که دی اکسید کربن را از هوا می‎گیرند و اکسیژن را رها می‌کنند. در نتیجه از نظر زیست محیطی و اکولوژیکی به ایجاد فضای سالم شهری کمک می کنند.
کاهش آلودگی باعث کاهش بیماری های تنفسی و قلبی در جامعه شهری می شود. از بهترین نتایج ایجاد فضاهای سبز، صرفه‌جویی پنهان در هزینه‌ها (کوتاه مدت و بلندمدت) به ویژه برای ساکنین شهرها می‎باشد.

باعث کاهش آلودگی صوتی نیز می شود. باعث کاهش گرمای فضای شهری ناشی از دود ماشین ها می شود. همچنین به تنظیم دمای جزیره حرارتی که در مرکز شهرها ایجاد می شود، کمک فراوانی می کند.

باعث کاهش میزان آلودگی سرب در هوای شهرها می شود، از طرفی به افزایش رطوبت نیز کمک می کند.

فواید فضای سبز

بیشتر بخوانیم : پلنت

اصول طراحی و اجرای فضای سبز

گفتیم طراحی و اجرای فضاهای سبز اصول و کلیات خاص خود را دارد که هر طراح و مجری فضا باید از آن اصول اگاهی و سعی در رعایتشان داشته باشد.

– اولین و مهم‌ترین اصل در طراحی و اجرای این نوع فضاها، داشتن ایده (ایده پردازی)، داشتن ذهن خلاق، داشتن برنامه‌ریزی و پلن از پیش طراحی شده است.

این کار مستلزم تسلط و شناخت کامل طراح بر فضایی است که می‌خواهد به شکل فضاهای سبز طراحی شود.

در این مرحله، شناخت منابع آبی و شکل آبیاری، جنس،کیفیت و پتانسیل خاک، شیب زمین، میزان تابش نور خورشید، میزان رطوبت و بارندگی، تغییرات آب و هوایی محیط و فاکتورهایی از این قبیل حائز اهمیت است.

– طراح برای سازماندهی و طراحی فضا باید کاملاً با انواع گیاهان به عنوان متریال و عنصر اصلی در معماری فضاها و ویژگی‌های آنها آشنایی داشته باشد تا بتواند فضایی چشم‌نواز، زیبا و منحصر به فرد و همچنین آرامش‌بخش را ایجاد کند.

– طراح و مجری فضاهای سبز باید به اصول و کلیات زیبایی شناختی در فضا اشراف داشته باشد.

از فاکتورهای زیبایی‌شناختی فضاهای سبز می‌توان به وحدت، یکپارچکی، هارمونی، تناسب، تعادل، ترکیب رنگ، و از این قبیل، اشاره کرد.

– طراحی و اجرای معابر و دسترسی‌ها و سرویس‌های بهداشتی از موارد مهمی است که باید در برنامه‌ریزی و طراحی پلن فضای سبز به آن دقت شود.

کف‌سازی معابر و دسترسی‌های فضا می‌توانند به صورت سنگ فرش، و غیره اجرا شوند.

– طراح و مجری فضای سبز باید اِلِمان‌های کارآمد و به روز مثل مبلمان، آلاچیق، نیم‌کت، باکس گل و گیاه، استخر، حوض، برکه مصنوعی، آبنما، آبشار، آبخوری، چراغ‌ها و تجهیزات نورپردازی، اجاق و باربیکیو، مجسمه و تندیس، و غیره را بشناسد و در طراحی پلن فضاهای سبز، با شناسایی نیازها، از آنها استفاده کند.

دیوایدر فضای سبز

نوار جداکننده محوطه‌سازی که در اصطلاح به آن دیوایدر فضای سبز گفته می‌شود، برای جداسازی گراول یا همان فضای شن‌ریزی یا ماسه‌ریزی شده استفاده می‌شود.

همچنین از نوار جداکننده یا همان دیوایدر برای جداسازی انواع گونه‌ها و پوشش‌ها گیاهی هم استفاده می‌شود.

دیوایدرها به کنترل آبیاری و جلوگیری از پخش و هدر رفت آب کمک می‌کنند. نوارهای جداکننده یا همان دیوایدرها به تسهیل برق کشی فضای سبز نیز کمک می‌کنند.

دیوایدرها به ایجاد خطوط حاشیه‌ای صاف و مرتب کمک می‌کنند و نواحی چمنی را با ایجاد خط چمن زنی مشخص کرده و مانع نفوذ و پیش‌رَوی چمن‌ها و گیاهان به معابر و فضاهای شن‌ریزی شده می‌شوند.

دیوایدرها در رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در دیوایدر رنگ سفید امکان جایگذاری ریسه‌ها و نوارهای ال ای دی وجود دارد که این سبک نورپردازی قطعاً جلوۀ بسیار زیبایی در منظره شب فضای سبز ایجاد می‌کند.

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران :
چه چیزی فضای سبز محسوب می شود؟فضای سبز (زمینی که تا حدی یا کاملاً پوشیده از چمن، درخت، درختچه یا سایر گیاهان است). فضای سبز شامل پارک ، باغ های اجتماعی و گورستان ها می شود. حیاط مدرسه زمین های بازی.
فضای سبز چیست و چرا اهمیت دارد؟فضاهای سبز در شهرها اثرات آلودگی را کاهش می دهد و می تواند پدیده ای به نام اثر جزیره گرمایی شهری را کاهش دهد که به گرمای به دام افتاده در مناطق مسکونی اشاره دارد. اثر جزیره گرمایی شهری در شهرها و شهرها در نتیجه فعالیت های انسانی ظاهر می شود.
چرا فضاهای سبز بد هستند؟در سطح شهر، آنها خدمات اکوسیستمی ارزشمندی را ارائه می دهند و برای شهروندان، استفاده از فضاهای سبز می تواند به مزایای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی منجر شود. … همچنین نشان داده شده است که فضاهای سبز شهری منجر به اثرات جانبی منفی بر شهروندان، به ویژه آنهایی که از وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تری برخوردارند، می شود.

ایده طراحی فضای سبز

کاشت گل ها، درختچه ها و گونه های گیاهی مختلف، یک ایده ناب برای داشتن فضایی دلچسب در حیاط خانه شماست.

برای اینکه به هدف خود دست یابید و بک پوشش گیاهی سبز رنگ ایجاد کنید، الزاما باید در انتخاب گل ها و درختچه ها دقت نظر داشته باشید. به این معنی که باید به شرایط آب و هوایی منطقه توجه کرده گیاهان بومی را انتخاب کنید.
آیا فضای مورد نظر شما برای طراحی فضای سبز در سایه قرار دارد یا زیاد آفتاب می گیرد؟ پاسخ به آن نوع گیاهانی را که می توانید رشد دهید مشخص می کند .

آیا زمین شما شیبدار است یا مسطح؟ چمن زنی زمین های شیب دار ممکن است دشوار باشد، اما فرصت  خوبی برای رویش باغ های پلکانی ایجاد می کنند.

برخی از مکان‌ها بیشتر از سایر قسمت ها در معرض تابش نور خورشید قرار دارند که در این صورت بهتر است گونه های گیاهی مقاوم تر را انتخاب کنید.

اهداف ایجاد فضای سبز

هدف افراد و شهرداری‌ها و سایر نهادهای خصوصی و دولتی از ایجاد فضای سبز چند مورد است. این اهداف عبارتند از:


هدف اول از ایجاد فضای سبز: جلوگیری از آلودگی هوا و یا بهتر بگوییم کاهش آلودگی هوای موجود در شهرها است. از شروع انقلاب صنعتی در اروپا، آلاینده‌های بسیار زیادی توسط کارخانه‌ها و صنایع و ماشین آلات مختلف وارد هوا شدند. متاسفانه میزان آلودگی در شهرهای کشور ما و خصوصا در کلان شهرها بسیار زیاد است. همانطوری که ریه در بدن انسان، نقش تامین اکسیژن مورد نیاز بدن انسان را بر عهده دارد فضای سبز و درختان و گل‌ها و گیاهان و چمن موجود در فضای سبز هم اکسیژن مورد نیاز انسان‌ها را در کره زمین بر عهده دارد. در واقع، فضای سبز، ریه کره زمین است.

هدف دوم از ایجاد فضای سبز: زیباسازی شهر است. وجود فضای سبز باعث می‌شود که فضای شهر، دل انگیز و زیبا شود. اگر در یک شهر، فضای سبز زیبایی وجود نداشته باشد و یا میزان فضای سبز موجود در شهر نسبت به مساحت شهر و همچنین نسبت به جمعیت شهر ناکافی باشد آن شهر، یک شهر زشت و بی روحی خواهد بود. وجود گل‌های رنگارنگ و فضای سبز زیبا، انرژی مثبتی در همه رهگذران ایجاد می‌کند.

هدف سوم از ایجاد فضای سبز: کم بودن آلودگی صوتی در این فضاها می‌باشد. امروزه آلودگی صوتی موجود در شهرها، بسیار زیاد است و انسان‌ها به دنبال محلی برای فرار از این آلودگی‌های صوتی هستند. فضای سبز، یک مکان مناسب برای رهایی از آلودگی‌های صوتی معمول در شهرها است.

هدف چهارم از ایجاد فضای سبز: تنظیم دمای شهرها و همچنین افزودن رطوبت موجود در هوای شهرها است.

ایده طراحی فضای سبز

بیشتر بخوانیم : نور رشد گیاه

فضای سبز مجتمع مسکونی

در گذشته اکثراً منازل به شکل حیاط‌دار و ویلایی ساخته می‌شد که همین موضوع نمایان‌گر گرایش عمیق مردم به سمت طبیعت و فضاهای سبز بود.

مردم با ایجاد فضاهای سبز یا همان حیاط‌های قدیمی، حس چشم‌نوازی و آرامش‌بخشی طبیعت را در محل زندگی خود ایجاد می‌کردند؛ فضاهای مسکونی با توجه به سطح و قشر ایجادکننده آن متفاوت بود.

ثروتمندان و اعیانی‌ها معمولاً باغ منزل‌های بزرگ داشتند و قشر متوسط و ضعیف جامعه منازلی با حیاط‌های متوسط یا کوچک.

اما امروزه، با گسترش آپارتمان نشینی و برج نشینی، رفته رفته نقش فضاهای سبز یا همان حیاط‌های قدیمی کمرنگ‌تر شده و فضاهای جایگزین شده دیگر خصوصی نبوده و حالت نیمه عمومی به خود گرفته‌اند.

با این حال آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، بازهم در ایفای نقش‌های اصلی خود یعنی زیباسازی فضا و قابلیت تفرجگاهی، توانا هستند.

فضاهای سبز مجتمع های مسکونی ممکن است در سطح همکف خیابان یا در تراس‌ها، بالکن‌ها، دیوار سبز در لابی یا راهروها، یا حتی در باغ بام‌ها واقع در پشت بام برج‌ها و آپارتمان‌ها ساخته شود.

معمولاً فضای تراس‌ها یا بالکن‌ها در مجتمع‌های مسکونی حالت خصوصی دارد و فضای سبز هم‌سطح خیابان، دیوار سبز و باغ بام، بام سبز یا همان روف گاردن، حالت نیمه عمومی (مخصوص افراد ساختمان یا مجتمع) دارد.

معمولاً گیاهانی که در فضای سبز مجتمع‌های مسکونی به کار می‌روند، با گیاهانی که در فضای عمومی در سطح شهر به کار می‌روند، متفاوت هستند.

همچنین اِلِمان‌هایی که در طراحی فضای سبز مجتمع مسکونی استفاده می‌شود، با فضای سبز شهری تفاوت دارد.

فضای سبز مجتمع مسکونی

بیشتر بخوانیم : محوطه سازی

عوامل مؤثر بر اجرای فضای سبز

همانطور که گفتیم عوامل و فاکتورهای بسیار مهمی برای طراحی و اجرای فضاهای سبز وجود دارند که معمار قبل از شروع کار، باید حتماٌ آنها را شناسایی کرده و کم و کیفشان را بسنجد. این عوامل و فاکتورها عبارتند از:

1. موقعیت مکانی و جغرافیایی فضای مورد نظر.

2. جنس، کیفیت، حاصلخیزی و پتانسیل خاک فضای مورد نظر.

3. شیب زمین فضای مورد نظر.

4. وجود منابع آبی کافی برای آبیاری گیاهان فضای مورد نظر.

5. میزان نورگیری فضای مورد نظر و میزان تابش نور خورشید برای انتخاب درست نوع گیاهان (آفتاب دوست، سایه دوست وغیره).

6. میزان خشکی یا رطوبت هوا و بارندگی در فضای مورد نظر.

7. تغییرات آب و هوایی فضای مورد نظر.

8. تعیین شیوه کنترل و حفظ سلامت گیاهان در فضای مورد نظر.

معرفی نرم افزار های طراحی فضای سبز

نرم افزار های مخصوص طراحی فضای سبز در رشته عمران و معماری بسیار پر کاربرد است. اساسا توسط این نرم افزارهای پیشرفته است که طرح اولیه به شکل سه بعدی طراحی می شود و پس از تایید کارفرما، به مرحله اجرا می رسد. در ادامه به چند نمونه از نرم افزارهای پر کاربرد اشاره می شود.

نرم افزار Realtime Landscaping Pro

این، یک نرم افزار بسیار پیشرفته است که طرح های فوق العاده قوی ارائه می کند.

امکان ساخت یک مدل کاملا دقیق از طرح نهایی، مهمترین مزیت استفاده از نرم افزار Realtime Landscaping Pro است.

جالبتر اینکه امکان پیاده روی در فضای مجازی و بین فضای سبز را فراهم می آورد.

این یک ویژگی قابل توجه برای کسانی است که میخواهند تمام جزئیات در نظر بگیرند و یک طرح فوق العاده عالی ارائه بدهند.

یکی دیگر از قابلیت  های مهم این نرم افزار، امکان اعمال صدای آب و طبعیت است.

نرم افزار طراحی فضای سبز Autodesk

پیشرفت های نوین و بهره گیری از تکنولوژی های روز در طراحی و ساخت این نرم افزار باعث می شود که فقط برای حرفه ای ها مناسب باشد.

کاربران مبتدی معمولا کمتر از این نرم افزار استفاده می کنند زیرا به دانش تخصصی نیاز دارد. 

ارائه رندر سه بعدی، ایجاد مدل سازی اطلاعات به همراه مدل سازی طرح های دستی از مهمترین ویژگی های حائز اهمیت این نرم افزار محسوب میشوند. 

Autodesk بسیار انعطاف پذیر بوده و از قابلیت های مهمی پشتیبانی می کند.

قیمت طراحی فضای سبز

در هنگام اجرایی ساختن فضای سبز، معمولا اولین چیزی که باید در نظر گرفته شود، برآورد قیمت طراحی فضای سبز است.

برخی از افراد فکر میکنند که ایجاد فضای سبز به هزینه بسیار کمی نیاز دارد زیرا فقط به دو مرحله کاشت گیاهان و. ابیاری آنها خلاصه می شود.

برخلاف تصور عمومی، چشم انداز فضای سبز یک مجموعه مهندسی حرفه ای را می طلبد که تمامی مراحل اجرا را به دقت سازماندهی کنند.

این در حالی است که استخدام باغبان برای آبیاری پوشش گیاهی نیز بر هزینه نهایی طراحی فضای سبز می افزاید.
انتخاب گونه های مختلف گیاهی نیز مستلزم خرید آنها از گلخانه ها می باشد. به همین جهت برای شروع کار تقریبا به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز خواهید داشت.

البته این به مساحت مورد نظر و طرح سفارشی شما نیز بستگی دارد. بدیهی است که ایجاد فضای سبز در یک متراژ کوچک چندان هزینه بردار نیست.
توجه داشته باشید که گروه محوطه سازی دیوار سبز، کلیه خدمات ایجاد فضای سبز از ابتدا تا انتها را با قیمت بسیار مناسب انجام می دهد.

در نتیجه می توانید ضمن صرفه جویی در هزینه های پرداختی به اهداف مورد نظر خود نیز دست یابید. علاوه بر این، گروه دیوار سبز، خود عرضه کننده گونه های گیاهی متنوع است و به همین دلیل در هزینه های اولیه نیز صرفه  جویی قابل توجهی خواهید داشت.

فضای سبز در تهران

شرکت فنی مهندسی دیوار سبز (وی آی پی سابق) با استفاده از اصول مهندسی ساخت و دانش شناخت گیاهان برای کمک به ایجاد فضای سبز شهری و زنده کردن دوباره طبیعت در دل خانه ها فعالیت می کند.

از جمله خدمات ارائه شده توسط این شرکت شامل مواردی همچون : فلاور باکس چوبی و فلزی، تراریوم، مبلمان چوبی فضای باز، بام سبز، آلاچیق چوبی و… می باشد.

برای دریافت مشاوره و یا ثبت سفارشات خود با شماره تلفن ۲۲۰۶۶۵۰۲ -۰۲۱ تماس حاصل فرمایید و یا به صوزت حضوری به شرکت با نشانی سعادت آباد، خیابان سرو غربی – چهار راه قیصر امین پور(شهرداری ) – جنب گل فروشی گل باختر – پلاک هجده طبقه اول، زنگ سوم از پایین مراجعه فرمایید.

موقعیت مکانی شرکت دیوار سبز در تهران

نکته پایانی
طراحی و اجرای فضای سبز امری است که نیاز به تخصص افراد آگاه، خلاق، با سلیقه، به روز، با تجربه و حرفه‌ای دارد. شرکت فنی و مهندسی دیوار سبز، به عنوان تیم متخصص در طراحی و اجرای انواع فضاهای سبز خصوصی (از قبیل دیوار سبز، باغ بام، بام سبز یا همان روف گاردن)، مفتخر است تا فضاهای چشم‌ نواز و آرامش‌بخشی را در محیط‌های مسکونی، کاری، اداری، تفریحی و غیره برای شما ایجاد کند.

سوالات متداول فضای سبز

فضای سبز (Landscape) محیطی گیاهی و آبی رو باز است که معمولاً در سطح شهر، ساختمان‌ها و محیط‌های اطراف آنها ایجاد می‌شود.

اولین و مهم‌ترین اصل در طراحی و اجرای فضای سبز، داشتن ایده (ایده پردازی)، داشتن ذهن خلاق، داشتن برنامه‌ریزی و پلن از پیش طراحی شده است.

این کار مستلزم تسلط و شناخت کامل طراح بر فضایی است که می‌خواهد به شکل فضای سبز طراحی شود….

همانطور که گفتیم عوامل و فاکتورهای بسیار مهمی برای طراحی و اجرای فضای سبز وجود دارند که معمار قبل از شروع کار، باید حتماٌ آنها را شناسایی کرده و کم و کیفشان را بسنجد. این عوامل و فاکتورها به طور کامل در متن مقاله آورده شده است.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *