رشد گیاه

رشد گیاه

رشد گیاه آیا عاشق گیاهان هستید و می خواهید در مورد رشد گیاه بیشتر بدانید؟ اگر چنین است، این مقاله را تا پایان بخوانید. مطالب جذاب و خواندنی برای شما جمع آوری کرده ایم. دانستن مراحل رشد گیاه و هر آنچه که برای مراقبت از گیاهان لازم است، می تواند به شما کمک کند تا نیازهای ویژه گیاهان مورد علاقه خود را بشناسید و بتوانید آنها را در منزل پرورش دهید.
فهرست مطالب

مراحل رشد گیاه

زندگی گیاهان اگر چه ممکن است به کوتاهی چند هفته یا چند ماه باشد اما آنها در فرآیند رشد خود، مراحل مشترکی را طی می کنند.

مراحل رشد گیاه از زمان کاشت بذر شروع می شود و با جوان جوانه زدن و گل دهی ادامه پیدا می کند، تا اینکه به رشد کامل برسد.

جالب است بدانید که اکثر گیاهان با وجود اینکه در مسیر رسیدن به بلوغ از الگوی رشد یکسانی پیروی می کنند اما آنها نیز درست مانند انسان ها، در طول چرخه زندگی خود غذای مشابهی مصرف نمی کنند.

مراحل رشد گیاه

این بدان معنی است که آنها در طول فرآیند به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند و میزان نور خورشید که دریافت می کنند نیز یکسان نیست.

ساده ترین راه برای توصیف مراحل رشد گیاه در 3 مرحله است:

• مرحله بذر

• مرحله رشد

• مرحله تولید مثل

1 – مرحله بذر (جوانه زنی بذر)

کاملا بدیهی است که چرخه زندگی گیاه با کاشت بذر اولیه در خاک شروع شروع می شود! دانه ها دارای یک پوشش محافظ هستند که به عنوان غشای بیرونی شناخته می شود. پس از اینکه شروع به ابیاری بذر نمودید، به مرور زمان، محافظ یا همان غشای بیرون از بین می رود و دانه شروع به جوانه زدن می کند. در این مرحله باید نور کافی، خاک غنی و آبیاری به اندازه، وجود داشته باشد تا بذر، به خوبی رشد کند.

2 – مرحله رویشی (رشد)

در این مرحله، گیاهان مشغول انجام فرآیندی به نام فتوسنتز (استفاده از نور خورشید، آب و دی اکسید کربن برای ایجاد اکسیژن و انرژی به شکل قند) و جمع آوری منابعی هستند که برای گلدهی و تولید مثل مورد نیاز خواهد بود. آنها به طور قابل توجهی رشد می کنند و به رشد خود ادامه می دهند تا اینکه به مرحله کامل شدن برسند. رشد گیاه در این مرحله بیشتر برای نواحی ساقه، شاخه و برگ است. برای اینکه رشد گیاه در این مرحله به خوبی انجام گیرد و سالم‌ترین ریشه‌ها، برگ‌ها و ساقه‌ها را داشته باشید، مهم است که گیاه شما به اندازه کافی مواد مغذی را دریافت کند.

3 – مرحله زایشی، گلدهی و میوه

در این مرحله، گیاه به رشد کافی رسیده است و شروع به گلدهی و سپس میوه می کند. جالب است بدانید که در این مرحله، گیاهان به مواد مغذی بیشتری مانند فسفر و پتاسیم (P-K) نیاز دارند. به عبارت ساده تر اینکه در این مرحله، تنها نیتروژن، پاسخگوی نیازهای ویژه گیاهان کامل نیست.

بیشتر بخوانیم : محوطه سازی

گیاهان برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارند؟

اکنون که با مراحل رشد گیاه و چرخه زندگی آنها آشنا شدیم، بیایید نگاهی به نحوه رشد آنها بیندازیم و ببینم که گیاهان برای رشد، به چه چیزهایی نیاز دارند؟

خاک عالی، شرط ضروری رشد گیاه

خاک مرعوب، کلید داشتن یک گیاه سالم است! خاکی که غنی از مواد مغذی است و دارای زهکشی مناسب نیز می باشد، فرصت رشد بهتر را در اختیار گیاهان قرار می دهد. هرچقدر خاک ارگانیک‌تر باشد، معمولا تیره‌تر به نظر می‌رسد و این برای رشد گیاه بسیار حیاتی است.

رشد گیاه به نور خورشید متکی است

محل مناسب برای رشد گیاه باید به گونه ای انتخاب شود که امکان درایفت مستقیم نور خورشید را فراهم سازد. نور خورشید در کل سیکل رشد گیاه مورد نیاز است. اساسا بدون وجود گرمای خورشید، گیاهان نمی توانند فرآیند رشد را به خوبی طی کنند.

آب برای رشد گیاه حیاتی است.

آب به ویژه در مراحل اولیه رشد گیاه اهمیت دارد. دانه شما آب را جذب می کند تا پوسته بذر شکافته شود و اولین ریشه ایجاد گردد. اگر گیاهان به اندازه کافی آب دریافت نکنند، خشک شده و از بین می روند.

گیاهان برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارند؟

نحوه نگهداری گیاهان در منزل

گیاهان برای گذراندن تمام مراحل رشد و رسیدن به بلوغ به محیط ایده آل نیاز دارند. نگهداری گیاهان در منزل باید برحسب ویژگی های خاص گیاه صورت گیرد. به این معنی که برخی گیاهان فقط در فضای داخلی خانه  در یک محیط بسته  رشد می کنند و برخی دیگر الزاما باید در معرض نور خورشید قرار بگیرند( فراموش نکنید که گیاهان مختلف به سطوح متفاوت نور خورشید نیاز دارند، بنابراین بهتر است که آنها را به درستی تغذیه نمایید).

همچنین باید به خاک گلدان نیز توجه ویژه معطوف شود. خاک غنی از مواد مغذی برای رشد گیاه، یک ضرورت انکارناپذیر است. بنابراین توصیه می کنیم از کود برای غنی تر شدن خاک گلدان یا باغچه خود استفاده نمایید.

علاوه بر موارد فوق، لازم است نسبت به آبیاری گلدان یا باغچه خانه خود نیز، دقت کافی داشته باشید. در صورت استفاده کم یا بیش از حد مورد نیاز، ممکن است به گیاه خود آسیب برسانید. بنابراین نیازهای ویژه هر نوع گیاه را به دقت بشناسید و بر اساس آن عمل کنید.

بیشتر بخوانیم : آکواریوم

مهم ترین عناصر موثر در رشد گیاه

گیاهان برای رشد به چندین عنصر شیمیایی مختلف نیاز دارند. اکسیژن، کربن و هیدروژن به طور معمول در آب و هوا یافت می شود. این در حالی است که مواد مغذی دیگر برای رشد گیاه شامل شامل کلسیم، منیزیم، و گوگرد می شود. فراتر از آن، گیاهان به ریز مغذی هایی مانند روی، مولیبدن، مس، منگنز، کبالت، آهن و بور نیز نیاز دارند.

مهم ترین مواد شیمیایی مورد نیاز گیاهان که بدون آن ها رشد گیاه به درستی انجام نمی گیرد، سه عنصر مغذی هستند: پتاسیم، نیتروژن و فسفر. دلیل این امر این است که بلوک های ساختمانی اساسی هر گیاه ATP، غشای سلولی و اسیدهای آمینه است.

نیتروژن یک عنصر در هر اسید آمینه است. ATP که منبع اصلی انرژی برای همه سلول ها است، حاوی فسفر می باشد. پتاسیم برای توانایی گیاه در متابولیسم ضروری است. این عنصر همچنین تا دو درصد از وزن گیاه را تشکیل می دهد.

گیاهانی که به اندازه کافی این سه عنصر درشت مغذی ضروری را دریافت نمی کنند، توانایی رشد آنها به شدت محدود می شود، زیرا آنها همچنین از بلوک های ساختمانی اساسی محروم می شوند. پتاسیم، فسفر و نیتروژن در طبیعت از تجزیه گیاهانی که مرده اند ایجاد می شود.

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی

برای تحریک رشد گیاهان آپارتمانی خود از کودهایی استفاده کنید که حاوی سه عنصر درشت مغذی ضروری  پتاسیم، فسفر، نیتروژن  هستند.

بیشتر کودهای موجود در بازار حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر و نیتروژن هستند و نیازهای ضروری رشد گیاه را برآورده می سازند.

از آنجایی که سایر عناصر شیمیایی برای رشد گیاه بسیار مهم نیستند و همچنین در بیشتر خاک ها به وفور یافت می شوند، در بیشتر کودها گنجانده نمی شوند. روی هر کیسه کود درصد دقیق پتاسیم، فسفر و نیتروژن موجود، چاپ شده است.

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی

بیشتر بخوانیم : آموزش ساخت دیوار سبز

بهترین راه های تقویت رشد گیاهان کدامند؟

در حالی که مراحل رشد گیاه تقریباً مشابه هستند، بسته به محیطی که گیاه شما قرار است در آن زندگی کند کمی متفاوت خواهد بود. برای اینکه رشد گیاهان مورد علاقه خود را تقویت کنید، دانستن نکات زیر بسیار مهم است.

1 – گلدان مناسب را انتخاب کنید

زهکشی برای گیاه شما بسیار مهم است. در حالت ایده آل، یک گلدان باید سوراخی در ته آن داشته باشد تا آب اضافی از خاک خارج شود و در سینی زیر گلدان جمع شود. در صورتی که گلدان ها دارای سوراخ زیرین نباشند، آب اضافی راهی به سمت بیرون ندارد و در نتیجه در گلدان باقی می ماند. این امر باعث غرق شدن گیاه خواهد شد. در نتیجه خشک شدن و پژمردگی گیاه دور از انتظار نخواهد بود. توصیه می کنیم نسبت به این مساله توجه ویژه داشته باشید.

گیاهان برای رشد به فضای زیادی نیاز دارند. اگر فضای ریشه‌ها به اندازه کافی بزرگ نباشد، ریشه‌ها نمی‌توانند آزادانه رشد کنند و این باعث پژمرده شدن گیاه خواهد شد. در نتیجه برای اینکه گیاه شما سالم بماند، باید در گلدانی باشد که به آن فضا برای رشد و کشش ریشه هایش بدهد. همچنین به گلدانی نیاز دارد که امکان زهکشی کافی را فراهم کند.

2  – از خاک گلدان خوب استفاده کنید

اگر گیاه آپارتمانی خود را از ظرفی که داخل آن قرار داده شده است خارج می کنید و آن را در گلدان دیگری قرار می‌دهید، باید به این فکر کنید که از چه نوع خاک گلدانی استفاده می‌کنید. این کافی نیست که فقط مقداری خاک را از حیاط خلوت خود بیرون بیاورید و در گلدان بریزید. شما به یک کیسه خاک مرغوب نیاز دارید که حاوی کودهای مفید باشد. کیسه خاک خریداری شده اغلب حاوی مواد مغذی یا کودهای اضافی هستند که به گیاه آپارتمانی شما کمک می¬کند قوی و سالم بماند.

3 – آبیاری: نه خیلی زیاد و نه خیلی کم

آبیاری در فرایند رشد گیاه، بسیار مهم است به خصوص اگر در مراقبت از گیاه تازه کار هستید. اگر بیش از حد آبیاری کنید، گیاه شما به راحتی غرق می شود. خیلی کم آبیاری کنید، گیاه خشک می شود و می میرد. برای داشتن گیاهان شاد و سالم، باید تعادل ظریفی بین این دو نحوه آبیاری، پیدا کنید.

نکته: اگر متوجه شدید که برگ ها خشک، قهوه ای و چروکیده می شوند، گیاه شما به شدت به آب نیاز دارد.

4 – درباره گیاه خود بیاموزید

این یک قانون اساسی برای مراقبت از گیاهان است. چه با گیاهان آپارتمانی سر و کار داشته باشید، چه با سبدهای آویزان در فضای باز، چه گیاهان باغچه یا چیزهای دیگر، برای آشنایی با نوع گیاهی که از آن مراقبت می کنید، وقت بگذارید. بیاموزید که چقدر آفتاب دوست دارد یا چه مقدار سایه. بیاموزید که آیا نیاز به آبیاری هر روز دارد یا می تواند تا دو هفته بدون آب بماند.

5 – مراقب سایه در مقابل خورشید باشید

هنگامی که متوجه شدید که گیاه شما در چه نوع نورپردازی بهترین عملکرد را دارد، این به شما کمک می کند که مکانی را پیدا کنید که مناسب این نیازها باشد. ممکن است آن طرف خانه شما باشد که نیمی از روز آفتاب می گیرد یا ممکن است ایوان خانه شما باشد که در تمام طول روز آفتاب می گیرد. هر چه که باشد، گیاه شما به محض اینکه آن را در مکان مناسب قرار دهید، رشد خواهد کرد.

بیشتر بخوانیم : ساخت خانه بازی برای کودک

لامپ های مخصوص رشد گیاه

ما در مجموعه دیوار سبز، مناسب ترین لامپ های رشد گیاه را عرضه می کنیم. با توجه به زندگی آپارتمانی و نیاز به نورپردازی مناسب برای رشد گیاه، خرید لامپ های مخصوص رشد گیاهان ضرورت دارد.

لامپ رشد گیاه GE BR30

این لامپ با طیف متعادل نورپردازی با کیفیتی که ارائه می‌کند، گیاهان آپارتمانی، کاکتوس‌ها و گل‌ها را تشویق می‌کند تا در هر ماه از سال شکوفا شوند.

این لامپ برخلاف برخی دیگر از چراغ‌های رشد گیاه که نور زیادی تولید می‌کنند، نور و گرمای متناسبی را فراهم می‌کند.

طیف نور متعادل آن برای دانه  و سبزیجات طراحی شده است. بنابراین می توانید گیاهان، کاهو، خیار، فلفل و سایر سبزیجات را درست در خانه خود پرورش دهید.

چراغ رشد گیاه 6W Aceple LED

اگر بودجه کمی دارید، Aceple Desk Plant Grow Light محصولی عالی است که نتایج چشمگیری ایجاد می کند.

این لامپ رشدگیاه، دو رنگ روشن را ترکیب می کند: قرمز 660 نانومتر که برای رشد گل ها و میوه ها ایده آل است و آبی 460 نانومتر که نور مناسب برای فتوسنتز را فراهم می کند.

به لطف طیف نوری که این لامپ ارائه می کند، می توانید نور متنوعی را برای رشد گیاهان داخلی فراهم کنید.

لامپ رشد گیاه Harvest Elite

با طراحی شیک و پنل کنترل LCD، تقریباً شبیه یک لوازم آشپزخانه سطح بالا به نظر می رسد. Harvest Elite در رنگ های سبز روشن، سفید، مشکی عرضه می شود. تنها با 11 × 4.61 × 15 اینچ، می تواند نور لازم برای یک باغچه کوچک را فراهم سازد.

لامپ رشد گیاه Feit Electric

این چراغ دارای قابلیت نصب آسان است و می‌توان آن را به سقف یا دیوارها آویزان کرد. این محصول برای تقلید از نور طبیعی خورشید و کار به عنوان جایگزینی برای لامپ های گلخانه ای سنتی طراحی شده است.


450 نانومتر نور آبی و 655 نانومتر نور قرمز ساطع می‌کند، ترکیبی که نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای برای رشد گیاه دارد.

بعلاوه، انتشار گرمای کمی دارد که از سوختن برگ‌ها جلوگیری می‌کند و هزینه‌های برق شما را نیز کاهش می‌دهد.

موقعیت مکانی شرکت دیوار سبز در تهران

سخن پایانی
هر گیاهی مجموعه ای از الزامات منحصر به فرد خود را دارد. در حالی که قوانین کلی زیادی وجود دارد که برای اکثر گیاهان اعمال می شود، زمانی که برای یادگیری هر گونه گیاه به صورت جداگانه وقت بگذارید، بهترین نتایج و بیشترین میزان موفقیت را خواهید داشت.

سوالات متداول رشد گیاه
  • مرحله بذر
  • مرحله رشد
  • مرحله تولید مثل

گیاهان برای گذراندن تمام مراحل رشد و رسیدن به بلوغ به محیط ایده آل نیاز دارند. نگهداری گیاهان در منزل باید برحسب ویژگی­های خاص گیاه صورت گیرد. به این معنی که برخی گیاهان فقط در فضای داخلی خانه- در یک محیط بسته- رشد می­کنند و برخی دیگر الزاما باید در معرض نور خورشید قرار بگیرند( فراموش نکنید که گیاهان مختلف به سطوح متفاوت نور خورشید نیاز دارند، بنابراین بهتر است که آنها را به درستی تغذیه نمایید).  همچنین باید به خاک گلدان نیز توجه ویژه معطوف شود. خاک غنی از مواد مغذی برای رشد گیاه، یک ضرورت انکارناپذیر است. بنابراین توصیه می­کنیم از کود برای غنی تر شدن خاک گلدان یا باغچه خود استفاده نمایید.  

برای تحریک رشد گیاهان آپارتمانی خود از کودهایی استفاده کنید که حاوی سه عنصر درشت مغذی ضروری- پتاسیم، فسفر، نیتروژن –  هستند. بیشتر کودهای موجود در بازار حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر و نیتروژن هستند و نیازهای ضروری رشد گیاه را برآورده می­سازند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *