چطور از باغچه یا نمای سبز بیرونی منزل یا محل کار خود مراقبت کنیم؟

بسیاری از افراد علاقه زیادی به باغچه و گل و گیاه دارند، به همین دلیل به دنبال بهترین روش برای مراقبت و نگهداری از آن ها هستند. گیاهان می توانند باعث شوند تا محیط خانه، داخل حیاط یا محل کارتان هوای بهتری داشته باشد. علاوه بر این، باعث زیباتر شدن محیط، کاهش سر و صدا، بهبود سلامت انسان و… می شوند. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که چطور از باغچه یا نمای سبز بیرونی منزل یا محل کار خود مراقبت کنیم. اگر مایلید در مورد نگهداری از گیاهان اطلاعاتی داشته باشید، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

مراقبت از باغچه ها با نمای سبز

گیاهان برای زنده و سبز ماندن نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه ای دارند. آن ها برای اینکه بتوانند نمای خانه شما را زیباتر کرده و آلودگی ها را پاک کنند، باید کاملا سالم باشند. شما با ایجاد یک فضای سبز در محیط اطراف منزل خود و نگهداری از گیاهان باغچه، در واقع از سلامت روحی خود نگهداری کرده اید. چرا که این گیاهان می توانند تاثیرات مثبت زیادی روی روحیه شما داشته باشند.

گیاهان مانند کودکان نیاز به توجه و رسیدگی های ویژه ای دارند. عدم رسیدگی به گیاهان موجب زرد و بی حال شدن آن ها خواهد شد. البته منظور از رسیدگی به گیاهان، فقط آب دادن به آن ها نیست. مثلا برای اینکه گیاهان از حمله حشرات در امان بمانند، باید آن ها را در فصل خاص و با رعایت اصول لازم، سمپاشی کنید.

مراقبت از باغچه ها با نمای سبز

در ادامه شما را با برخی از نکات و مراحل برای مراقبت از گیاهان و فضای سرسبز بیرون از منزل آشنا خواهیم کرد. پس اگر می پرسید چطور از باغچه یا نمای سبز بیرونی منزل یا محل کار خود مراقبت کنیم، مراحلی که در ادامه بیان می شود را با دقت دنبال کنید.

[read_more url=”https://divarsabz.com/%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%D8%B2/” name=”طراحی فضای سبز ویلا” image=”https://divarsabz.com/wp-content/uploads/2021/08/green-space.divarsabz7.jpg”]

محل قرار گیری گیاهان

اگر می خواهید گیاهی را در خانه یا محل کار خود قرار دهید یا در داخل حیاطتان گیاهی را بکارید، باید در مورد بهترین محل برای نگهداری از آن گیاه اطلاعات کافی کسب کنید. برخی از گیاهان در سایه و برخی دیگر از آن ها در زیر نور خورشید رشد بهتری دارند. این نکته را جدی بگیرید و آن را به درستی رعایت کنید. تمام گیاهان به مقداری نور خورشید نیاز دارند، اما به میزان نور مورد نیاز هر گیاه برای رشد توجه داشته باشید تا گیاهتان همیشه سبز و زیبا بماند.

آبیاری مناسب گیاهان

اگر می پرسید چطور از باغچه یا نمای سبز بیرونی منزل یا محل کار خود مراقبت کنیم، باید بگوییم که مهمترین نکته، آبیاری مناسب است. آبیاری گیاهان اهمیت بسیار زیادی داشته و شما باید با نیازهای آبی هرکدام از گیاهانتان آشنا باشید. علاوه بر این، شما باید به آب و هوای منطقه خود توجه داشته باشید. هرچه محل زندگی شما گرم تر باشد، در نتیجه خاک گیاهتان زودتر خشک می شود و باید در سیکل زمانی کوتاه تری به آن ها آب بدهید.

بهترین زمان در طول شبانه روز برای آبیاری گیاهان، قبل از طلوع یا غروب خورشید است. در غیر این صورت، آب گیاهان بسیار سریع تبخیر و به آن ها آسیب وارد می شود. توصیه می کنیم به هیچ عنوان آب را بر روی گیاهان نریزید و تنها خاک باغچه یا گلدان را آبیاری کنید. به یاد داشته باشید، زمانی که باران می بارد و آب باران وارد خام باغچه می شود، دیگر نیازی به آبیاری مجدد گیاه نیست؛ البته این تا زمانی است که خاک باغچه خشک نشده باشد و بعد از آن باید دوباره به باغچه آب بدهید.

کود دهی گیاه

بعد از گذشت مدت نسبتا کوتاهی، مواد معدنی و املاح داخل خاک از بین می رود، در حالیکه گیاهان برای رشد به مواد معدنی نیاز دارند. پس این وظیفه شما است که به گیاه، مواد مورد نیازش را برسانید. به گفته کارشناسانی که در این زمینه فعالیت دارند، بهترین زمان برای کود دهی به گیاهان، تابستان و بهار است.

لازم به ذکر است همانطور که کمبود املاح موجب متوقف شدن رشد گل و گیاهان می گردد، زیاده روی در میزان کود استفاده شده هم گل ها را پژده می کند. پس فکر نکنید که با کوددهی بیش از حد، در حق گیاهتان لطف کرده اید!

سم پاشی بیش از حد ممنوع

یکی دیگر از نکاتی که برای نگهداری از گیاهان باغچه یا نمای سبز بیرونی منزل یا محل کار خود بدانید، نحوه سم پاشی آن ها است. مطمئنا شما نباید اجازه دهید که حشرات و آفت های گیاهی به گیاهان شما نزدیک شوند و به محض ابتلای گیاهان به این آفات، باید آن ها را سمپاشی کنید. اما سمپاشی بی دلیل یا بیش از حد هم می تواند به گیاهان و درختان شما آسیب بزند.

سم پاشی بیش از حد ممنوع
[read_more url=”https://divarsabz.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B3-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D9%88%D9%84%D9%86%D8%AC%DA%A9/” name=”تراس سبز” image=”https://divarsabz.com/wp-content/uploads/2019/06/تراس-سبز-ولنجک.jpg”]

شستشوی گیاهان و برگ درختان

همانطور که وسایل خانه گرد و غبار می گیرند، برگ گیاهان نیز کثیف می شوند و خاک بر روی آن ها می نشیند. شما باید این آلودگی ها را از روی گیاهان پاک کنید و آن ها را بشویید. می توانید در فصل های تابستان و بهار درختان و گیاهان خود را تمیز کنید.

به خاطر داشته باشید که زمان شستشوی گیاهان، باید فشار آب بسیار کم باشد تا گیاهتان آسیب نبینند. مزایای شستشوی برگ گیاهان شامل موارد زیر است:

  • طول عمر گیاهان افزایش می دهد.
  • اثرات آفت های گیاهان را تا حد زیادی از بین می برد.
  • از مسدود شدن روزنه های گیاه جلوگیری می کند.

استفاده از ابزارهای باغبانی مناسب

نکته مهم دیگر در مورد اینکه بدانیم چطور از باغچه یا نمای سبز بیرونی منزل یا محل کار خود مراقبت کنیم این است که ابزارهای مخصوصی را به کار ببریم. بهترین تجهیزات برای مراقبت از گیاهان عبارتند از:

  • بیل و بیلچه
  • تبر
  • اره باغبانی
  • نازل و شیلنگ آب
  • فرغون
  • چاقوی باغبانی
  • دستکش مخصوص و…

جمع بندی

نگهداری از باغچه ها نیاز به مهارت و دانش خاصی دارد و اگر از گیاهان مختلفی در اطراف منزل یا محل کارتان نگهداری می کنید باید اطلاعات کافی در مورد نحوه نگهداری از آن ها داشته باشید. بسیاری از افراد سوال دارند که چطور از باغچه یا نمای سبز بیرونی منزل یا محل کار خود مراقبت کنیم؟ در این مطلب نکات بسیار مهمی را در مورد مواظبت از گیاهان به شما آموزش دادیم.

با رعایت این نکات می توانید به بهترین نحو ممکن از گیاهان مراقبت کرده و اجازه ندهید که باغچه شما زرد شود و آسیب ببیند.

سوالات متداول مراقبت از باغچه یا نمای سبز

برخی از گیاهان در سایه و برخی دیگر از آن ها در زیر نور خورشید رشد بهتری دارند. این نکته را جدی بگیرید و آن را به درستی رعایت کنید. تمام گیاهان به مقداری نور خورشید نیاز دارند، اما به میزان نور مورد نیاز هر گیاه برای رشد توجه داشته باشید تا گیاهتان همیشه سبز و زیبا بماند.

بهترین زمان در طول شبانه روز برای آبیاری گیاهان، قبل از طلوع یا غروب خورشید است. در غیر این صورت، آب گیاهان بسیار سریع تبخیر و به آن ها آسیب وارد می شود. توصیه می کنیم به هیچ عنوان آب را بر روی گیاهان نریزید و تنها خاک باغچه یا گلدان را آبیاری کنید.

بعد از گذشت مدت نسبتا کوتاهی، مواد معدنی و املاح داخل خاک از بین می رود، در حالیکه گیاهان برای رشد به مواد معدنی نیاز دارند. پس این وظیفه شما است که به گیاه، مواد مورد نیازش را برسانید. به گفته کارشناسانی که در این زمینه فعالیت دارند، بهترین زمان برای کود دهی به گیاهان، تابستان و بهار است.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *